Vroeger was het eenvoudig. Een berline, een break, een cabrio en een coupé: dat was het zo wat. Pakweg vier autotypes zag je op de openbare weg.
...

Vroeger was het eenvoudig. Een berline, een break, een cabrio en een coupé: dat was het zo wat. Pakweg vier autotypes zag je op de openbare weg. Maar vandaag wemelt het van koetswerkvormen en afgeleiden, met uiteraard de bijbehorende benamingen. Zoals SUV of MPV, maar ook CC of monovolume. Zo noemde Nissan zijn Qashqai bij de geboorte, drie jaar geleden, een cross-over. Een term die vroeger werd gebruikt voor speciale, stoere versies van een bestaand model, die hoger van de grond stonden en onderaan met beschermende strips waren uitgerust om de mogelijkheid te bieden op terrein te rijden. Zoals de A6 Allroad bij Audi of de Octavia Scout bij Skoda. Maar vandaag bedoelt men met cross-over dus in de eerste plaats auto's die een kruising zijn tussen een hatchback (een vijfdeurs met achterklep, is dat) en een SUV. Zoals de Nissan Qashqai, maar ook de Peu-geot 3008. Die de definitie perfect invult. De verkoopcijfers van zowel de Qashqai als de 3008 lijken aan te geven dat de (nieuwe) cross-over aanslaat. Zo gingen vorig jaar, toen het model gelanceerd werd, bij Peugeot België 60 procent meer exemplaren van de 3008 de deur uit dan de importeur had begroot. De 3008, die eind vorig jaar door een gespecialiseerde jury en leden van VAB werd uitgeroepen tot 'Gezinswagen van het Jaar', is dan ook een heel aangename auto. En daarmee bedoelen we zowel het rijgevoel als de inrichting van het interieur. Zelf rijden we niet graag met auto's die naar monovolume neigen, wegens dat busjesgevoel. Een rijhouding die niet altijd even natuurlijk is, met benen die niet altijd in de juiste hoek staan. Niets daarvan achter het stuur van de 3008, hij voelt echt aan als een gewone berline. Niet alleen wat de houding van de bestuurder betreft, ook qua rijgedrag. Zo wiegt hij in de bochten veel minder snel door dan veel monovolumes. Het interieur is op een heel intelligente manier ingericht. Zoals een vloerplank die je op verschillende niveaus kunt leggen, en een achterklep uit twee delen. Als je het onderste gedeelte neerklapt, krijg je een soort uitstekende laadvloer die op dezelfde hoogte komt van de koffervloer. Dat maakt het heel gemakkelijk om, neme, de boodschappen op te zetten en in de koffer te laden. Tot slot ook geproefd en gesmaakt: de hoge kwaliteit van de afwerking. De interessantste versie voor fleetklanten is de 1.6 Hdi van 110 pk, die standaard is uitgerust met een roetfilter. Jo Bossuyt