Crisis versnelt innovatie

Alcatel-Lucent leed 7 procent bedrijfsverlies op zijn omzet in het eerste kwartaal en is bezig 6000 jobs te schrappen. Maar de impact van de crisis op zijn interne venture Touchatag, is beperkt, verzekert Anthony Belpaire, chief executive officer van Touchatag.

Voor Belpaire, die een carrière bij starters achter zich heeft (GlobalSign, Info2Clear, Certipost), is het de eerste keer dat hij CEO is van een venture in een grote multinational. Touchatag heeft een ploeg van achttien mensen. Zij ontwikkelen toepassingen rond near field communica-tion (NFC).

De eerste officiële voorstelling op Demo Fall 08 in september in San Diego, zorgde al meteen voor een hoop buzz op blogs. Touchatag verkoopt een starterskit met een kaartlezer en een pakket RFID-tags en levert een internetdienst waarmee je webtoepassingen aan die tags (of aan 2D-barcodes) kan koppelen. Concreet: plak zo’n tag op een Winnie the Pooh-beertje, koppel hem via de Touchatag-website aan de tekenfilmpjes op Youtube en als je peuter zijn beertje bij de taglezer houdt, kun je hem een hele tijd aan het computerscherm toevertrouwen.

“In een eerste fase wilden we ons inspireren op wat consumenten met ons product deden, liever dan zelf met een killer application te komen”, zegt Belpaire. Touchatag heeft intussen een cataloog van toepassingen op de website, ook van derden. “Uiteindelijk zullen gsm’s met NFC-capaciteiten de talloze kaarten in onze portefeuilles vervangen. Dan krijgen operatoren en serviceproviders kansen op nieuwe inkomsten via ticketing, coupons, getrouwheidskaarten, mobiele betalingen, gepersonaliseerde advertenties, enzovoort”, tekent Belpaire uit.

De nieuwe CEO van Alcatel-Lucent, Ben Verwaayen, dwong Touchatag versneld op die toekomst te focussen. “Voor onze interne organisatie was dat niet vrijblijvend”, zegt Belpaire. Daarbij kwam dat de oorspronkelijke naam van het product, tikitag, op merkenconflicten bot-ste. “Wij hadden die naam natuurlijk in een aantal landen laten screenen. Naderhand doken er toch nog problemen op”, zegt Belpaire. Sinds 15 februari heet de start-up Touchatag.

Afgezien van die veranderingen gaat de starter de jongste maanden snel vooruit. Het proefproject met Accor Services, dat al een jaar loopt, is uitgebreid met partners als ClearChannel, RMB, Proximity BBDO en Concentra. Accor Services hoopt te besparen op de kosten van zijn miljoenen maaltijd- en ecocheques als dat elektronische bonnen worden. De reclamejongens zien in Touchatag een gepersonaliseerd reclamemiddel (‘wuif uw tag over de taglezer in het reclamebord en ontvang kortingbonnen in uw mail’). Met de instap van Belgacom in Tunz, de verwerkingspartner van Accor, heeft Touchatag sinds maart ook een operator in zijn bereik.

Anthony Belpaire (39)

Is: CEO Touchatag

Vrije tijd: kranten lezen, op restaurant gaan, jogging

B.L.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content