"Ik denk dat de tijd rijp is om Indiaas reclametalent in Europa te steken," zegt Jan Van Meenen, de baas van Van Meenen & Partners. "De discussie in deze tijden van laagconjunctuur is: moet je nu meer of minder investeren in reclame? Het moment is dus ideaal om heel frappante reclame te maken. Die krijg je bijvoorbeeld via fusion."
...

"Ik denk dat de tijd rijp is om Indiaas reclametalent in Europa te steken," zegt Jan Van Meenen, de baas van Van Meenen & Partners. "De discussie in deze tijden van laagconjunctuur is: moet je nu meer of minder investeren in reclame? Het moment is dus ideaal om heel frappante reclame te maken. Die krijg je bijvoorbeeld via fusion." Van Meenen wil in België een minimaal reclamebureau openhouden en het creatieve werk in India laten uitvoeren door Indiase artdirectors en copywriters. In december gaat de onderneming van start. Van Meenen is vooral verrukt over het werk van de tekstschrijvers aan gene zijde van de wereld. "In ons land heeft de reclame meestal weinig tekst en des te meer beeld," zegt hij. "Maar Indiase copy is heel emotioneel en van hoog niveau."Van Meenen komt oorspronkelijk uit de bankwereld, waar hij marketing voor de consumentenmarkt deed bij de toenmalige Generale Bank. Hij werkte met Belgische reclamebureaus voor mediacampagnes en direct-marketingacties. Heel competente bureaus, maar hij miste iets. "Het was allemaal heel erg analytisch en gebaseerd op een strakke briefing: de unique selling proposition, de positionering, alles mooi afgeborsteld. Het mocht niet te ruw zijn." De hoofdvestiging van het nieuwe reclamebureau komt in de Indiase stad Bangalore. De activiteit in België bestaat louter uit business development. Adverteerders zeggen echter graag direct contact met de creatieven te hebben. Dat is bij Van Meenen fysiek moeilijk te regelen. Videoconferenties en e-mail moeten hier de oplossing brengen. De infrastructuur van Bangalore is daar op voorzien. Om de contacten te vergemakkelijken, is er ook een Belg in India gestationeerd, die eventueel kan bijsturen. Ten slotte: is er een prijsvoordeel? Van Meenen antwoordt dat prijs niet het motief mag zijn om met de Indiërs in zee te gaan. Hij is vooral goedkoper in ons land omdat zijn business nog klein is. "Wat we daar doen, moet je niet zien als een sweatshop, het is geen massaproductie." Ad van Poppel [{ssquf}]"Indiase copy is heel emotioneel en van hoog niveau."