Creatief met pijnpunten

Zorros is een jong softwarebedrijf dat mobiele applicaties ontwikkelt. Zijn nieuwe app ArchiSnapper is goed op weg om een succesproduct te worden.

Zorros ontwikkelt sinds een drietal jaar software voor websites en mobiele toepassingen op maat van individuele ondernemingen. Het jonge bedrijf uit Zottegem heeft zowel grote namen, middelgrote ondernemingen als een heleboel start-ups als klant. “Mobiele apps worden steeds meer gebruikt om bedrijfsprocessen te optimaliseren, innovatieve ideeën uit te werken, data te analyseren, software te integreren en de backoffice te automatiseren”, zegt zaakvoerder Pieter Eerlings.

In drie jaar tijd is het aantal medewerkers gegroeid van twee naar zeven. “Ik en medeoprichter Jeroen De Paepe werken in België, terwijl onze vijf programmeurs in Spanje zijn gevestigd”, zegt Eerlings. “We werken met Spanjaarden, omdat ik vroeger voor een multinational in Spanje heb gewerkt en daar goede contacten heb opgebouwd. Ook de lagere loonkosten spelen mee, maar naar Spaanse normen worden onze mensen erg goed betaald. Iedereen werkt van thuis: op die manier hebben we weinig overhead. Het enige wat de medewerkers nodig hebben, is een laptop, een internetverbinding en veel motivatie en passie. Ze worden niet voortdurend op de vingers gekeken: enkel het resultaat telt. Met zo’n mentaliteit krijg je veel terug van je team.”

Investeren in tijd en kennis

De omzet van Zorros bedroeg in 2012 ongeveer 300.000 euro. Pieter Eerlings: “Omdat we een zeer lage kostenstructuur hebben, is onze marge op die omzet vrij groot. Een bedrijf dat dubbel zoveel omzet draait maar een veel hogere kostenstructuur heeft, is zeker niet beter af. Sinds de oprichting hebben we nauwelijks hoeven te investeren: de grootste investering is tijd en kennis. Al na een halfjaar zijn we erin geslaagd enkele duizenden euro’s aan maandelijkse recurrente inkomsten te genereren.”

“We ontwikkelen ook eigen producten: niet op de maat van een specifieke klant, maar wel voor een bepaalde markt of een doelgroep. Door een standaardproduct te ontwerpen en die vervolgens veel keer te verkopen, wordt die activiteit internationaal schaalbaar. Bij de ontwikkeling van onze apps vertrekken we niet vanuit een eigen groots idee, maar proberen we steevast oplossingsgericht te werken. We detecteren typische pijnpunten in een nichedoelgroep en zoeken een oplossing om die problemen weg te werken. Daardoor zijn onze tools erg in trek: mensen zitten haast te wachten op onze oplossingen. Een mooi voorbeeld is het onlangs gelanceerde ArchiSnapper, een app waarmee het voor architecten eenvoudiger wordt werfverslagen te maken.”

Schot in de roos

Zorros heeft al meerdere producten gelanceerd, maar ArchiSnapper blijkt een schot in de roos. “Voor architecten gaat het opstellen van werfverslagen gepaard met een hoop administratie”, zegt Eerlings. “Onze app genereert en verzendt een werfverslag met één muisklik. Voordat we met de ontwikkeling zijn gestart, hebben we uitgebreid gepolst naar de interesse voor die tool. Meer dan achthonderd Vlaamse architecten hebben zich toen ingeschreven op onze mailinglijst, en meer dan driehonderd hebben ArchiSnapper ook gedownload. Ook vanuit andere landen groeit de interesse.”

ROEL VAN ESPEN, FOTOGRAFIE WOUTER RAWOENS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content