Cultuurcentrum Scharpoord in Knokke MOØDe brengt de wereldpremière van de expo rond de modefoto's van Anton Corbijn. Hoewel hij er niet wereldberoemd mee is geworden, nemen ze in zijn werk wel een bijzondere plaats in. Corbijn is vooral bekend als de fotograaf die jarenlang artiesten en bands zoals U2, Rolling Stones, Nick Cave en Depe...
Corbijn uit de mode
Anton Corbijn is niet meteen bekend als een modefotograaf, maar in Knokke toont de Nederlander in wereldpremière zijn meest modische portretten en campagnebeelden, van Levi's tot Dries Van Noten. Thijs Demeulemeester

Cultuurcentrum Scharpoord in Knokke MOØDe brengt de wereldpremière van de expo rond de modefoto's van Anton Corbijn. Hoewel hij er niet wereldberoemd mee is geworden, nemen ze in zijn werk wel een bijzondere plaats in. Corbijn is vooral bekend als de fotograaf die jarenlang artiesten en bands zoals U2, Rolling Stones, Nick Cave en Depeche Mode volgde. Over zijn rauwe muziekfotografie was er al 1-2-3-4, een expo en een boek van enkele jaren geleden. In De Morgen Magazine noemde hij dat project zijn afscheid van de muziekfotografie. MOØDe, dat opent vanaf 27 september, toont niet enkel beelden die Corbijn maakte in opdracht van modebladen of merken. Hij zocht in de eerste plaats in zijn eigen archief foto's waarop de kledij het beeld bepaalt. Hij kwam uit bij portretten van modeontwerpers, zoals Alexander McQueen, Ann Demeulemeester, Rick Owens en Dries Van Noten, maar ook van Kurt Cobain, Stormzy of Kate Moss. "Ik fotografeer meestal persoonlijkheden, maar mode maakt altijd deel uit van die shoots", stelt Corbijn. De Nederlander schoot in zijn carrière, net als Man Ray, ook sporadisch modebeelden in opdracht van bladen of merken. Zijn korrelige, diepmenselijke aanpak leverde ongewone campagnes op voor onder meer G-Star Raw, Levi's en Supreme, maar ook vrije modereeksen voor bladen als Vogue. "Ik ben een portretfotograaf die af en toe een bezoekje brengt aan de modewereld, van het avontuur geniet en zich dan weer terugtrekt in zijn eigen wereld", verklaart hij. Net als bij 1-2-3-4 verzorgt de uitgeverij Hannibal opnieuw de catalogus en de productie van de expo.
Verder lezen?
Als Trends-abonnee hebt u:
- digitale toegang via de website op pc en via de app op smartphone en tablet tot de magazines Trends (N/F), Knack, Sportmagazine (N/F) en Le Vif/L'Express
- 24/7 volledige toegang tot de websites van de 6 magazines met de +zone (exclusief voor abonnees) en de archieven (tot 20 jaar terug)
- digitale toegang tot op 3 toestellen tegelijk zodat uw gezinsleden kunnen meegenieten (thuis of op kot)
Verder lezen?
Als Trends-abonnee hebt u:
- digitale toegang via de website op pc en via de app op smartphone en tablet tot de magazines Trends (N/F), Knack, Sportmagazine (N/F) en Le Vif/L'Express
- 24/7 volledige toegang tot de websites van de 6 magazines met de +zone (exclusief voor abonnees) en de archieven (tot 20 jaar terug)
- digitale toegang tot op 3 toestellen tegelijk zodat uw gezinsleden kunnen meegenieten (thuis of op kot)