Het is nooit onze bedoeling geweest om een modemerk te lanceren", maakt Pieterjan Van Parys (26) meteen duidelijk. Zijn broer Wouter (32) knikt. "We zijn verhalenvertellers en ondertussen ook modeontwerpers. We vertrekken altijd vanuit een creatief idee en dat bouwen we zo goed mogelijk uit."
...

Het is nooit onze bedoeling geweest om een modemerk te lanceren", maakt Pieterjan Van Parys (26) meteen duidelijk. Zijn broer Wouter (32) knikt. "We zijn verhalenvertellers en ondertussen ook modeontwerpers. We vertrekken altijd vanuit een creatief idee en dat bouwen we zo goed mogelijk uit." "Met ons agentschap Cnocspot verwezenlijken we leuke dingen als pop-upstores, promotiefilms of zelfs een beursstand. Toch merken we soms dat een bedrijf niet altijd meegaat in ons verhaal. We steken veel tijd en energie in een idee. En als dat niet gerealiseerd wordt, knaagt dat een beetje. Daarom zijn we heel blij met Coureur du Monde. We realiseren alles zelf. Het begon met stoffen kiezen en modellen ontwerpen. Nu kunnen we ons marketinggewijs helemaal laten gaan. We vertellen ons verhaal van begin tot einde." "We hebben altijd iets gehad met de koers", vertelt Pieterjan. "Niet zo neurotisch dat we alle wielerploegen van buiten kennen, maar we houden van het romantische en het volkse van de koers. Het idee dat iedereen dan op straat komt. Coureur du Monde begint bij de koers, een uniek gegeven geworteld in onze cultuur." Vooral de gouden wielerjaren -- gaande van Briek Schotte tot Eddy Merckx -- zijn een inspiratiebron voor de broers. "Als je kijkt naar de coureurs van de jaren vijftig of zestig, dan zie je een ongewilde esthetiek. Die mannen zien er gewoon cool uit. De look van de authentieke poloshirts en de sfeer van de koers gebruikten we om een modern product te maken." Het resultaat is vier modellen mannenpolo's voor dagelijks gebruik. Niet om de Koppenberg mee te beklimmen. Elk van de truitjes kreeg de naam van een wielerlegende als Eddy (Merckx) of Louison (Bobet). De truitjes zijn een herinterpretatie van de oude wieleroutfit met voor- of achterzak, geborduurde memorabilia en puntig kraagje, maar dan wel in een moderne versie met hippe kleuren en een goed model. Ook elk detail van het shirt heeft een verhaal. "Vroeger waren er geen volgwagens om de wielrenners tijdens de koers te bevoorraden", zegt Pieterjan. "De coureurs stopten in de tavernes om hun drinkbussen te vullen, staken ze in hun zak en reden dan naar de kopman om de drankjes af te geven. Dat zijn zalige beelden." "Met zulke details capteert Coureur du Monde de spirit van de gouden wielerjaren in een moderne polo. Het was voor ons de kunst niet retro te zijn en geen tweedehandstruitje te maken. We zijn een modern product dat z'n start in die tijd neemt", zegt Wouter. "Het idee van Coureur du Monde ontstond toevallig", verklaart Wouter. "In 2011 werd Cnocspot twee jaar en dus organiseerden we een feestje voor de vrienden. We hadden een collectie oude wielertruitjes aan de wasdraad gehangen in de club waar we ons feest gaven. Voor de gelegenheid maakten we 'Cnocsport' van onze naam. Nog voordat we het goed beseften, stond iedereen te feesten in die oude truitjes. Toen we achteraf de beelden van het feestje zagen, bracht ons dat op het idee. We waren toen al op zoek naar een eigen product. Dat werd Coureur du Monde." Dat toeval leidde tot een lange rit van meer dan een jaar research. De broers kochten oude boeken, gingen naar het wielermuseum en kochten wieltruitjes. "We hebben onze tijd genomen om op het concept te broeden en gaan er nu alles aan doen om het te laten groeien", zegt Wouter. Dat de broers met z'n tweeën zijn, zien ze als een groot voordeel. "We zijn een strategisch duo en doen meestal alles samen", vertelt Pieterjan. "We stimuleren elkaar en houden elkaar wakker. Samen zijn we echt volhardend. Het is een zotte rit, maar we vinden het heel leuk om de uitdaging aan te gaan." "We hebben een goed gevoel bij dit product en willen dat gevoel bij anderen overbrengen. Hiervoor gaan we graag dat tikkeltje verder. Dat is trouwens zo voor alles wat we doen. Zo staat er op het waslabel bijvoorbeeld een korte spreuk. We willen de mensen doen glimlachen. In dit product kunnen we dat allemaal kwijt. Coureur du Monde is eigenlijk onze speeltuin." Met hun Cnocspot-ervaring op zak zijn ze niet bang voor een uitdaging meer of minder. Voor de lancering van Coureur du Monde trokken ze naar de fietsclub Sport Na Arbeid in Gent die 90 jaar bestaat. De genodigden konden er naast de poloshirts ook een training van een paar jonge kunstwielrijders in Coureur du Monde-tenue zien. Eind vorige maand vroegen ze vrienden of ze de Ronde van Vlaanderen 's nachts durfden te rijden. De vier wielerliefhebbers deden al enkele jaren mee aan de Ronde voor wielertoeristen en gingen de uitdaging aan. Met Pieterjan en Wouter in de volgwagen vol bemoedigende woorden en krachtvoer, reden ze de Vlaamse klassieker van vrijdag op zaterdag. "Het begon als een grap, maar het paste wel bij het idee van vrijheid dat Coureur uitstraalt. We zien de man als ontdekkingsreiziger." Nu Coureur du Monde sinds midden maart in de Belgische winkels ligt, gaan de broers overzees. Op 26 april lanceren ze het merk in Londen. "Vorige zomer gingen we letterlijk met onze koffer polo's naar Londen om een verdeler te vinden", zegt Wouter. Uiteindelijk kwamen ze terecht bij het hippe tokyobike, een winkel met fietsen, accessoires en lifestyleproducten die er iets mee te maken hebben. "Londen snapt wielrennen wel. Ze mogen ook weten dat de roots ervan bij ons liggen en dat we er trots op zijn. Daarom geven we de lancering in Londen een Belgisch kantje. We zoeken nog iemand die frieten wil bakken. De patatten nemen we mee uit België." "Mensen vragen ons soms waarom we naar Londen gaan. Maar, dat is gewoon tof om te doen en dat is hoe we onszelf zien. Londen is de plaats waar we moeten zijn. Niemand kan ons hierin tegenhouden. Dat vinden we zalig." JULIE DE JONGHE"Als je kijkt naar de coureurs van de jaren vijftig of zestig, dan zie je een ongewilde esthetiek. Die mannen zien er gewoon cool uit"