Mechelen maakt samen met de steden Osnabrück, Linz, Clermont-Ferrand en Vilnius deel uit van een circuit waar videokunst centraal staat. Noem het een Europees netwerk van instellingen en festivals die zich focussen op video-art.
...

Mechelen maakt samen met de steden Osnabrück, Linz, Clermont-Ferrand en Vilnius deel uit van een circuit waar videokunst centraal staat. Noem het een Europees netwerk van instellingen en festivals die zich focussen op video-art. Sinds de televisie doorbrak in de huiskamer, ontstond tegelijk de drang van kunstenaars om met dit nieuwe medium te experimenteren en de banaliteit van de televisie van een antwoord te voorzien. De videokunst werd geboren in het midden van de jaren zestig van vorige eeuw. Nam June Paik bezigde een Sony Portapak om het bezoek van paus Paulus VI in New York te filmen. Ook Andy Warhol gebruikte in 1965 al videoprojecties en de Duitse performancekunstenaar Wolf Vostell integreerde anno 1959 een televisietoestel in een van zijn installaties. Vostell maar ook Joseph Beuys maakten gebruik van het videobeeld en/of de video. Maar via kunstenaars als Bruce Nauman, William Wegman en Gary Hill (om bij de bekendste namen te blijven) werd de videokunst in de jaren zeventig en tachtig pas echt bekend. Intussen is de drager veranderd en evolueerde de videofilm (niet te verwarren met film) in de richting van groots opgezette video-installaties. Van beide kunt u genieten in Mechelen, dat met zijn biënnale een belangrijke plaats aan het innemen is in de wereld van de videokunst. De curator van deze derde editie is de jonge Brit Nav Haq, die 'Contour 2007' bedacht met de titel Decoder en een twintigtal kunstenaars samenbracht die elk het bewegende beeld decoderen; proberen te doorgronden. Onder de geselecteerde artiesten bevinden zich zowel Belgische als internationale videasten. Nav Haq liet zich leiden door maatschappelijke bekommernis en sociaalpolitieke bewogenheid. Wat niet inhoudt dat 'Contour 2007' een biënnale met een uitgesproken sociaalculturele en politieke dimensie is. Wel werpt deze expo vragen op over de mogelijkheid om via de beeldconsumptie een sociaal of politiek debat aan te wakkeren. Tijdens deze editie zijn zowel bestaande video's als nieuw werk te zien. Negen kunstenaars kregen de opdracht een werk speciaal voor de biënnale te scheppen. Sommige artiesten baseerden zich op beeldmateriaal dat in de stad aanwezig was, anderen integreerden hun installatie in de tentoonstellingsruimte of filmden in Mechelen. Dat in sommige van die werken de multiculturele samenleving en de onverdraagzaamheid aan bod komen, is geen verrassing. Vlaamse toppers zoals Gert Robijns en Sarah Vanagt exposeren naast internationaal talent zoals Aline Bouvy/John Gillis, Carsten Höller, Gerard Byrne, Cao Guimaräes, Saskia Holmkvist, Omer Fast en de Brusselaar Cédric Noël, die een van de laureaten was van de Jonge Belgische Schilderkunst 2007. Het parcours is sowieso een aantrekkingspool: de locaties zijn soms verborgen en vergeten ruimtes in de stad (het imposante Onze-Lieve-Vrouw-gasthuis, de Oude Vleeshalle, de Garage of het leegstaande Matchwarenhuis in het hart van de stad). De twee projecties van Robijns' films in het voormalige warenhuis bieden een hallucinante ervaring. Want videokunst is niet alleen kijken, maar ook beleven. Contour 2007, t/m zo 21/10, elke do, vr, za en zo van 14.00 tot 21.00 uur, verscheidene locaties in Mechelen. Info: tel. 015 33 08 01, www.contour2007.be Piet Goethals