"Een schot in de roos." Zo noemt Alain Carteus, commercieel directeur van Continental Sweets Belgium, de lancering van de Helmut Lotti's Voice Pearls, een snoepje dat goed is voor de stem.
...

"Een schot in de roos." Zo noemt Alain Carteus, commercieel directeur van Continental Sweets Belgium, de lancering van de Helmut Lotti's Voice Pearls, een snoepje dat goed is voor de stem. "Het gaat veel sneller dan verwacht. We hadden een voorraad aangelegd voor één maand, maar die waren we al na drie dagen kwijt. We hebben het product gelanceerd tijdens een persconferentie waarop ook onze klanten waren uitgenodigd. De dag erna al kwamen die - en dat hadden we nog nooit gezien - met hun eigen wagen het product afhalen. Iedereen wilde de eerste zijn," aldus Carteus.De Helmut Lotti's Voice Pearls hebben als unique selling proposition ( USP) een weldadige werking op de stem. Het product is géén ademverfrisser en ook géén keelbonbon. "Niet-wetenschappelijk verwoord gaat het hier om een product dat de stem verwarmt, zodat heesheid verdwijnt," aldus Carteus. "De man die ons het product aanbracht, heeft er vier jaar op gestudeerd. Toen was er nog geen sprake van Helmut Lotti. We wilden de snoepjes evenwel niet zomaar op de markt brengen. Ze moesten worden gelinkt aan een artiest, en zo zijn we het hele rijtje afgegaan." Eén van hen was Helmut Lotti. Aanvankelijk reageerde de zanger afwijzend. Carteus: "Je stelt je kwetsbaar op als je een product merchandeert. Maar na verloop van tijd heeft hij er toch mee ingestemd." De lancering leverde het bedrijf alvast de nodige gratis reclame op in de pers en op televisie. Ook tijdens optredens zal Helmut Lotti zinspelen op de VoicePearls. En op de verpakkingen van de snoepjes staan de data van Lotti's Classical Christmas vermeld, plus een telefoonnummer waarop tickets voor die concerten kunnen worden besteld. Promotiemateriaal voor de VoicePearls is vooral te zien op de verkooppunten. De nieuwe cd-single van Lotti zal bijvoorbeeld worden aangeboden in een speciale verpakking met twee doosjes Voice Pearls. En Lotti's nieuwe dubbel-cd zal in de supermarkt worden verkocht mét Voice Pearls. Ook tijdens concerten zullen de parels worden uitgedeeld. Bovendien komt er in elk concertboekje een pagina met reclame voor de VoicePearls. Mediareclame zit nog in het ontwikkelingsstadium. Continental Sweets denkt wel aan een trailer wanneer Lotti's concerten op televisie worden uitgezonden. En wellicht mogen we ook een promotiefilmpje verwachten. De Voice Pearls zijn inmiddels ook op de Nederlandse markt gelanceerd. Carteus: "De reacties daar zijn iets minder enthousiast, maar dat hangt vanzelfsprekend samen met de populariteit van de zanger bij onze noorderburen. Toch was ook in Nederland de voorraad na één week op." Behalve Nederland zal Continental Sweets de Voice Pearls commercialiseren in Canada, Duitsland, Zuid-Afrika en Amerika - allemaal landen waar Lotti succes oogst.Ten slotte nog dit: ook kleine winkeliers willen blijkbaar een - flink - graantje meepikken van Lotti's populariteit. Wij kochten bij de bakker een doosje Voice Pearls en betaalden daarvoor 55 frank. De door Continental Sweets aanbevolen prijs bedraagt... 49 frank.