Influencers moeten sinds 25 april 2022 bij elke betaalde post de hashtag #reclame, #advertentie of #publiciteit vermelden. Zijn de afspraken minder formeel, dan volstaat #gesponsord. Influencers die zich niet aan de regels houden, riskeren boetes tot 80.00...

Influencers moeten sinds 25 april 2022 bij elke betaalde post de hashtag #reclame, #advertentie of #publiciteit vermelden. Zijn de afspraken minder formeel, dan volstaat #gesponsord. Influencers die zich niet aan de regels houden, riskeren boetes tot 80.000 euro. Sinds 28 mei 2022 moeten fysieke winkels en webshops bij kortingen de referentieprijs vermelden, ofwel de laagste prijs die werd geafficheerd in de dertig dagen voorafgaand aan de korting. "Dat winkels hun prijzen kortstondig en kunstmatig optrokken net voor de koopjesperiode, om vervolgens grote 'kortingen' aan te kondigen, bleek een oud zeer", zegt Eva De Bleeker (Open Vld), staatssecretaris voor Consumentenbescherming. Er is ook een verbod op valse reviews. Bedrijven moeten "redelijke en proportionele stappen nemen om na te gaan of de beoordelingen op hun websites afkomstig zijn van echte consumenten". De boetes kunnen oplopen tot 80.000 euro of 4 procent van de jaaromzet. Ten slotte is op 1 juni het uitgebreide garantierecht in werking getreden, dat eigenlijk al sinds 1 januari moest gelden. Als een product defect raakt in de eerste twee jaar na de aankoop, is het aan de handelaar om te bewijzen dat het niet om een fabricagefout gaat. Voordien lag de bewijslast al na zes maanden bij de consument.