Martijn van Oorschot & Michiel Hogerhuis, Hoe gooi ik een adviseur eruit? Scriptum, 219 blz., 21,50 euro.
...

Martijn van Oorschot & Michiel Hogerhuis, Hoe gooi ik een adviseur eruit? Scriptum, 219 blz., 21,50 euro.Bent u wel een échte manager en niet zomaar het zoveelste meelopertje in het administratiekader? Dan hebt u beslist geen probleem om een uitlating als deze te ontcijferen: "De beste manier om uw groei onder controle te krijgen, is een multichannel-benadering, waarbij uw customer relation database aangesloten dient te worden aan al uw primaire informatiesystemen." We zijn nu zeer hoffelijk geweest, want we hebben één van de eenvoudigste zinnen geplukt uit het verslag van een bedrijfsadviseur (spreek uit: managementconsultant). Ietwat verderop in het rapport werd de invoering van een balanced scorecard voorgesteld, een jonge klassieker in managersland. Dat complexe organisatie- en meetsysteem is een dure zaak, zeker als het in elkaar gebokst wordt door een consultant met een beetje reputatie. Veel kans trouwens dat die druk taterende (en druk facturerende) adviseur in zijn vuistje lacht, want menig consultant beseft best dat zo'n managementinstrument doorgaans niets concreets oplevert. Maar hij of zij zal de eigen ruiten niet aan diggelen slaan. Gewoon mee van de ene managementmode naar de andere hoppen en blijven facturen schrijven. Twee Nederlandse consultants, Martijn van Oorschot en Michiel Hogerhuis, keilen wél een steen in het eigen venster. Het is zelfs een zware kassei, want het duo laat in Hoe gooi ik een adviseur eruit? geen spaander heel van het beroep. Uiteraard wil deze provocatie niet zomaar komaf maken met het consultancyvak. Alleen houden de auteurs een hartstochtelijk pleidooi om het kaf van het koren te scheiden. De meeste consultants maken de problemen alleen maar groter, omdat ze zich verschuilen achter abstracties, standaardoplossingen en andere stappenplannen. Consultants kunnen wel degelijk een belangrijke rol spelen, maar dan moeten ze concrete maatoplossingen aanreiken én het vak door en door kennen. Ondertussen trappen managers steeds weer in de val van de gladde praatjes. Sommigen trappen zelfs doelbewust in de val. Een adviseur in het bedrijf kan immers gebruikt worden als bliksemafleider, als boodschapper van slecht nieuws of als pion in één van de vele politieke spelletjes. Best mogelijk dus dat de opdrachtgever geen slachtoffer, maar een handlanger is van de consultant. Bovendien staat het zo chic om een consultant te kunnen inhuren. Dan wordt het wel een peperduur accessoire, dat u er maar beter zo vlug mogelijk uitgooit. Vergeet niet dat de meeste consultants meer schade aanrichten dan problemen oplossen, althans volgens Van Oorschot en Hogerhuis. Luc De Decker