Het kleine detail
...

Het kleine detailDe Frans-Britse papierfabrikant Arjo Wiggins Fine Papers heeft voor zijn Conqueror-luxepapier een internationale campagne uitgewerkt. In drie advertenties wordt verwezen naar bedrijven die hun succes te danken hebben aan details : UPS (de koeriers zijn van top tot teen verzorgd, tot en met glanzend gepoetste schoenen), Virgin Atlantic (de maatschappij deelde als eerste ijsjes uit tijdens de vlucht) en Drambuie-whisky (de fles wordt gespoeld met whisky voor ze gevuld wordt). Voor hun zakelijke briefwisseling gebruiken deze drie bedrijven Conqueror-papier met watermerk (een klein, maar belangrijk detail). Met de internationale campagne wil men het detail benadrukken en de naambekendheid van Conqueror bij de eindverbruiker verhogen. In België verschijnen de advertenties in Trends, Trends-Tendances, Knack en Le Vif. "Kwaliteitsbriefpapier is belangrijk voor het imago van een bedrijf," zegt Brenda Lannoey, marketing-assistente bij Arjo Wiggins. "Daarom willen we de eindverbruikers doen nadenken over het soort papier dat ze gebruiken. We leggen daarbij de nadruk op het watermerk van Conqueror." Het merk is niet goedkoop, maar heeft als voordeel dat het wereldwijd leverbaar is. Lannoey : "We richten ons tot bedrijven die het belangrijk vinden overal met hetzelfde imago naar buiten te treden. Verschillende multinationals schrijven het gebruik van ons papier voor in hun corporate handboek." In de advertenties staat ook dat de lezers een gratis proefpakket Conqueror-papier kunnen aanvragen, evenals een exemplaar van het boekje "Denk in het klein". Dat bevat een verzameling anekdotes over succesvolle bedrijven en hun zin voor detail. Uiteraard is het boekje gedrukt op Conqueror-papier. Doordrukken van de advertenties werden met een begeleidende brief verstuurd naar drukkers en ontwerpers (die de papierkeuze van bedrijven kunnen beïnvloeden).Met deze advertenties stapt Arjo Wiggins Benelux overigens af van een jarenlang volgehouden principe. De regel is dat men liever geen advertenties plaatst, maar inserts op Conqueror-papier in de bladen laat verschijnen. Op die manier komt de lezer immers fysiek in contact met het product. Nu vindt men echter dat Conqueror genoeg naambekendheid heeft gekregen om van die traditie af te stappen. De beslissing om te adverteren (en dus gebruik te maken van het papier dat de uitgever voor zijn bladen kiest) is genomen op internationaal niveau.ZIN VOOR DETAIL Advertenties van Arjo Wiggins Fine Papers voor zijn Conqueror-luxepapier.