Eind 2015 beslisten het Brusselse Bluegrass Consulting en The Crux uit Mechelen samen te gaan onder de naam Bluecrux. "De belangrijkste reden voor onze fusie was complementariteit in ons aanbod en onze expertise", zegt partner Koen Jaspers. "The Crux was vooral actief in productie- en distributieoptimalisatie. Bij Bluegrass lag de focus eerder op workforce en change management. Door de krachten te bundelen hadden we een completer aanbod in onze nichemarkt. Bovendien werken we vooral voor grote, internationale bedrijven. Zij waren vragende partij voor een meer uitgebreide samenwerking. We hadden behoefte aan meer schaalgr...

Eind 2015 beslisten het Brusselse Bluegrass Consulting en The Crux uit Mechelen samen te gaan onder de naam Bluecrux. "De belangrijkste reden voor onze fusie was complementariteit in ons aanbod en onze expertise", zegt partner Koen Jaspers. "The Crux was vooral actief in productie- en distributieoptimalisatie. Bij Bluegrass lag de focus eerder op workforce en change management. Door de krachten te bundelen hadden we een completer aanbod in onze nichemarkt. Bovendien werken we vooral voor grote, internationale bedrijven. Zij waren vragende partij voor een meer uitgebreide samenwerking. We hadden behoefte aan meer schaalgrootte. De fusie was daarvoor de ideale oplossing." Na de fusie begon de zoektocht naar een locatie. Hoewel de consultants vaak bij de klanten aan het werk zijn, was dat toch een heikel thema. "Op kantoor wisselen we kennis uit, overleggen we met andere teams en ontwikkelen we ons DNA", zegt partner Anneleen Tronquo. "We beseften al snel dat één centrale locatie in België niet zou lukken. We kozen voor een uitvalsbasis in Mechelen, op de as Antwerpen-Brussel, en een tweede in Aalst, op de as Gent-Brussel." Twee jaar na de fusie blijkt de operatie een succesverhaal te zijn. "De verwachte synergie is meer dan gerealiseerd", benadrukt Koen Jaspers. "We groeien sneller dan de vroegere individuele businessplannen én dan het gemeenschappelijke plan. Dat bewijst de complementariteit van de twee bedrijven. We delen dezelfde cultuur." Bluecrux telt een zestigtal medewerkers, van wie vijf vennoten de strategische krijtlijnen uitzetten. Typisch voor de bedrijfscultuur is de no-nonsense-aanpak. "We zijn trots op onze kleurrijke bende", zegt Anneleen Tronquo. "Onze mensen zijn een unieke mix van vaardigheden en persoonlijkheden met een frisse, dynamische en positieve mindset." Bluecrux steunt op twee poten: consultancy en softwaretoepassingen. "In de consultancytak helpen we bedrijven hun organisatie, processen en resultaten te verbeteren in domeinen als planning, distributie, productie en de klantendienst", legt Koen Jaspers uit. "In de afdeling softwaretoepassingen hebben we twee technologische innovaties ontwikkeld: LightsOutPlanning, een platform voor een digitale planning van de productieketen, en Binocs, een platform voor de planning van het personeelsbestand." De klanten van Bluecrux zijn in de eerste plaats multinationals met een belangrijke aanwezigheid in Europa. De belangrijkste sectoren zijn lifesciences, voeding en dranken, chemie, industrie en logistiek. Bluecrux realiseert 70 procent van zijn omzet in eigen land. De buitenlandse activiteiten situeren zich vooral in Nederland, Frankrijk, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Azië. Die projecten worden opgevolgd door het Belgische team, maar vaak doet men ook een beroep op buitenlandse partners voor lokale implementaties. Op termijn is het niet uitgesloten dat Bluecrux in het buitenland een filiaal opent. "Er zijn geen concrete plannen, maar een vestiging aan de overkant van de plas behoort op termijn zeker tot de mogelijkheden", verklapt Koen Jaspers.