Compact verpakt

De opmars van compacte, veelzijdige stadsautootjes is niet meer te stuiten. Met zijn Arosa bewijst Seat dat ‘klein’ niet synoniem moet zijn met ‘onveilig’.

Compacte autootjes zijn al lang niet meer voorbehouden voor de minder gegoede klasse. Het drukke verkeer heeft van kleine wagens hét ideale transportmiddel gemaakt voor de stad. Bovendien is het vermogen en de soepelheid van de nieuwe motoren dermate toegenomen dat ze perfect bruikbaar zijn in het pendelverkeer.

De Spaanse Volkswagen-dochter Seat heeft zich gespecialiseerd in dit autosegment. En met zijn Arosa heeft het bedrijf zonder twijfel een knap autootje afgeleverd. De Arosa wordt geproduceerd op de vloerplaat van de Lupo, een mini-Volkswagen die later dit jaar samen met de nieuwe Kever op de markt wordt gebracht. Het nieuwe autootje heeft slechts één nadeel : de ruimte achterin is te beperkt. Personen die iets groter zijn dan de gemiddelde Belg kiezen voor langere trips dan ook beter een andere wagen. De beperkte ruimte voor passagiers staat evenwel niet synoniem met een gebrekkige veiligheid : net zoals de andere Volkswagen-modellen beschikt de Arosa over een degelijke actieve en passieve veiligheid. De wagen voldoet aan de strengste Europese normen voor kleine auto’s, zowel bij frontale als zijdelingse aanrijdingen. Bovendien is de Arosa, ondanks zijn geringe buitenafmetingen (3,53 meter lang), zowel voor- als achteraan uitgerust met kreukelzones. De passagierskooi is op de kwetsbaarste plaatsen verstevigd. De stuurkolom is plooibaar, waardoor ze onmogelijk nog de passagiersruimte kan binnendringen. Ook de twee deuren zijn uitgerust met klassieke dwarsstangen en opgevuld met schokabsorberend materiaal.

U merkt het : bij deze nieuwe Seat primeert veiligheid. Voor tierlantijntjes hadden de ontwerpers geen tijd : het interieur oogt dan ook vrij Spartaans. Maar dat mag het rijplezier zeker niet drukken : de Seat Arosa rijdt bijzonder knap, heeft een stabiel en veilig rijgedrag en een prima wegligging. Voorlopig heeft u de keuze uit twee verschillende benzinemotoren later op het jaar wordt ook een atmosferische dieselkrachtbron beschikbaar en drie uitrustingsniveaus : Classic, Confort en Electron. Opvallend is hoe Seat erin slaagde het geluidsniveau in het passagierscompartiment te beperken. Een eigenschap waar veel grotere concurrenten dikwijls alleen maar kunnen van dromen.

PATRICK OP DE BEECK

Seat Arosa Goede prijs-kwaliteitverhouding.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content