Met de stijlvolle 200-gamma kiest Rover voor een jongere en meer dynamische interpretatie van het concept van de compacte auto.
...

Met de stijlvolle 200-gamma kiest Rover voor een jongere en meer dynamische interpretatie van het concept van de compacte auto. Met de 200-reeks presenteert Rover de eerste gamma die geen duplicaat is van één of andere Honda, zoals in de tijd toen beide merken samenwerkten. Bovendien lijkt het erop dat BMW, de nieuwe eigenaar van Rover, het Britse merk een ruime armslag geeft inzake design en keuze van de motoren. De nieuwe 200-modellen zijn dan ook volledig door Rover ontworpen en ontwikkeld ; ze worden uitsluitend aangedreven door Rover-motoren (benzine en turbodiesel). De 200-gamma, die een ruime waaier van drie- en vijfdeursversies omvat, betekent voor Rover een belangrijke stap : het merk kiest hiermee immers resoluut voor een jongere interpretatie van het concept van de compacte auto en voor een meer dynamische stijl, zowel wat de rijprestaties en het weggedrag betreft als het interieur en het comfort. Met deze nieuwe reeks kan Rover een ruimer marktsegment bestrijken dan voorheen, namelijk de categorie van de compacte gezinswagens die vandaag in Europa goed is voor ruim 30 % van de verkoop.De nieuwe Rover is verkrijgbaar in vier afwerkingsniveaus, met keuze uit vier benzinemotoren van de betrouwbare K-reeks (75, 103, 111 en 145 Din pk) en twee versies van de robuuste en zuinige turbodiesel van de L-reeks met rechtstreekse brandstofinspuiting (86 en 105 Din pk). Tegen meerprijs is de uitstekende CVT-automaat (continu variabele transmissie) beschikbaar, die vooral in het stadsverkeer een uitzonderlijk rijcomfort biedt. Rover heeft ook gedacht aan de liefhebbers van kleine sportieve berlines : de briljante 200 vi wordt aangedreven door de pittige 1800 cc-motor met VVC (variabele openingstijd van de kleppen), die ontwikkeld werd voor de nieuwe MGF. De Rover 200 behoort tot de top van zijn categorie inzake binnenruimte, rekening houdend met zijn compact uiterlijk (lengte 3,97 m, wielbasis 2,50 m). De respectabele kofferinhoud van 304 liter kan nog vergroot worden tot 1086 liter door de gedeelde achterbank (60/40) neer te klappen. Alle versies krijgen van huis uit een zeer volledige standaarduitrusting. Zelfs het instapmodel (de 214 i) is voorzien van bumpers in koetswerkkleur, getinte ruiten, achterspoiler, walnotenhouten sierpanelen op het instrumentenbord en airbag voor de chauffeur. De nieuwe Rover biedt niet alleen een uitzonderlijk rijcomfort, maar ook een grote wendbaarheid en een prima wegligging. Alle modellen laten zich zeer nauwkeurig besturen ; dat is een garantie voor veilig en defensief rijden, wat echter een sportieve rijstijl niet hoeft uit te sluiten. PATRICK OP DE BEECK Rover 200 vi Jong, dynamisch en sportief, met een pittige motor.