Alle automerken spannen zich in om het gemiddelde verbruik van hun gamma en de daarbij horende uitstoot van CO2 te drukken. Bijna allemaal kiezen ze daarbij voor downsizing: almaar kleinere motoren in het vooronder stoppen. Mazda kiest bewust voor een andere weg. In de nieuwe CX5, de compacte SUV van het Japanse merk, krijgt de dieselversie de vertrouwde viercilinder van 2,2 liter. Op het eerste gezicht een verrassende keuze, voor wie weet dat Mazda ook beschikt over de razend populaire 1.6-turb...

Alle automerken spannen zich in om het gemiddelde verbruik van hun gamma en de daarbij horende uitstoot van CO2 te drukken. Bijna allemaal kiezen ze daarbij voor downsizing: almaar kleinere motoren in het vooronder stoppen. Mazda kiest bewust voor een andere weg. In de nieuwe CX5, de compacte SUV van het Japanse merk, krijgt de dieselversie de vertrouwde viercilinder van 2,2 liter. Op het eerste gezicht een verrassende keuze, voor wie weet dat Mazda ook beschikt over de razend populaire 1.6-turbodiesel die door de Franse PSA-groep en Ford werd ontwikkeld en ondertussen in meer modellen te vinden is dan op twee handen te tellen. De keuze voor de 2.2 past dan ook naadloos in het Skyactiv-programma dat Mazda heeft opgestart, zijn eigen technologie om auto's zuiniger te maken. Zoals een speciaal afgestelde ophanging en lichter materiaal voor chassis en koetswerk. Maar natuurlijk gaat de grootste aandacht naar de mechanische delen, zoals motor en transmissie. En volgens de Japanners is 2,2 liter nog altijd de beste cilinderinhoud om tot een optimale verhouding vermogen/zuinigheid te komen. Voor die relatief grote viercilinder hanteert Mazda een compressie die voor een dieselmotor uitzonderlijk laag is. Op die manier kunnen de ingenieurs de uitlaatgassen al aanpakken bij de bron in plaats van die bij de uitlaat na te behandelen met allerlei dure systemen, zoals de andere automerken doen. Het resultaat is een dieselmotor die nu al voldoet aan de strenge Euro 6-norm die in 2016 in werking treedt. Onderweg verbruikten we natuurlijk meer dan de 4,6 liter die Mazda voor zijn CX5 met tweewielaandrijving en 2.2-motor belooft (de versie met 4WD is zwaarder en verbruikt uiteraard meer). Klassiek is dat. Het normverbruik wordt immers nog altijd gemeten in omstandigheden die je op de openbare weg onmogelijk kunt nabootsen. Bovendien maalden we uitzonderlijk weinig kilometers op de autoweg tijdens onze test. Maar de CX5 vulde wel zijn beloftes in als aangename gezinswagen met uitzonderlijk veel binnenruimte voor een model uit het segment van de compacte SUV's. Meer zelfs: het interieur is zo ingericht dat je er evenveel been- en andere binnenruimte vindt als in de grotere Mazda CX7. Niet alleen kinderen, maar ook volwassenen zullen die op prijs stellen en niet opzien tegen verre verplaatsingen. 2.2 turbodiesel (2191cc) van 150 pk (110 kW) bij 4500 opm Max. koppel: 380 Nm bij 1800-2600 opm Er is ook een krachtiger versie van 175pk en 420 Nm Normverbruik: 4,6 liter Testverbruik: 7,6 liter CO2-uitstoot bij normverbruik: 119 gram Prijs: vanaf 26.490 euroJo Bossuyt