Communiceer toch eerlijk

DANNY REWEGHS

VOOR HET EERST in jaren moeten heel wat beursgenoteerde bedrijven minder goed of soms zelfs ronduit slecht nieuws aan hun aandeelhouders melden. En of ze het daar moeilijk mee hebben! Ongetwijfeld gestimuleerd door allerlei communicatie- en marketingbureaus wringen ze zich in bochten om tegenvallende resultaten of minder rooskleurige vooruitzichten toch maar niet zo te noemen, of in één adem met het teleurstellende bericht te beloven dat het morgen zeker beter wordt dan vandaag.

Er zijn meerdere slechte leerlingen van de klas, maar een bedrijf dat het het afgelopen jaar toch wel bruin heeft gebakken, is Balta Group. De wereldleider in karpetten heeft alle vertrouwen bij analisten en beleggers opgesoupeerd. Bij de beursgang in juni vorig jaar werden nog heel wat twijfels weggewuifd, maar sinds vorig najaar moest de groep haast continu haar prognoses verlagen. De geopperde bedenkingen bij de IPO bleken wel degelijk te kloppen. Termen als ‘succesvol’ en ‘sterke vooruitgang’ horen niet thuis in het persbericht waarin Balta opnieuw een winstwaarschuwing moest opbiechten en werd gemeld dat CEO Tom Debusschere de laan wordt uitgestuurd. Bovendien is de beurskoers met ruim 60 procent in iets meer dan een jaar gezakt.

Als een bedrijf heel hard zijn best doet om je gerust te stellen, moet je pas echt argwanend worden.

De boodschap voor de aandeelhouder is dat als een bedrijf heel hard zijn best doet om je gerust te stellen, je pas echt argwanend moet worden. Bedrijven die problemen miskennen of die niet willen benoemen, doen er meestal ook te weinig aan om die uit te wereld te helpen, en blijven zo achter de negatieve ontwikkelingen aanhollen. Dan hebben we liever een bedrijf als Jensen Group, dat op basis van een lager orderboek in mei vreesde voor een lagere halfjaaromzet. In augustus kon het dan toch een 4 procent hogere omzet voor het eerste semester publiceren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content