De nieuwe stijl bij Sait RadioHolland (11,5 miljard omzet, 130 miljoen verlies) is een verademing. Toen we enkele maanden terug een bedrijfsprofiel uitwerkten van deze specialist in maritieme communicatie, botsten we op een muur van sociale incompetentie en gebrek aan coördinatie (zie Trends, 28 januari 1999). Sinds 1 april 1999 is de extraverte Patrick De Groote de nieuwe CEO. Zijn eerste beslissing was een vergadering met dertig toplui van de Belgisch-Nederlandse groep. Verwarring alom. "Voor mij was dit de gewoonste zaak van de wereld," zegt D...

De nieuwe stijl bij Sait RadioHolland (11,5 miljard omzet, 130 miljoen verlies) is een verademing. Toen we enkele maanden terug een bedrijfsprofiel uitwerkten van deze specialist in maritieme communicatie, botsten we op een muur van sociale incompetentie en gebrek aan coördinatie (zie Trends, 28 januari 1999). Sinds 1 april 1999 is de extraverte Patrick De Groote de nieuwe CEO. Zijn eerste beslissing was een vergadering met dertig toplui van de Belgisch-Nederlandse groep. Verwarring alom. "Voor mij was dit de gewoonste zaak van de wereld," zegt De Groote, "maar verschillende mensen hadden elkaar nog nooit op die manier ontmoet." Jazzliefhebber De Groote - ooit organiseerde hij concerten in het Gravensteen - is gehuwd en heeft twee kinderen. In zijn vrije tijd speelt hij tennis in Sint-Martens-Latem (waar hij woont) en golf in Oudenaarde.De Groote werd 54 jaar geleden geboren in Knokke. Hij studeerde burgerlijk ingenieur in Gent en zette zijn eerste stappen bij het toenmalige Ebes (nu Electrabel). Met deze binnenlandse ervaring (vooral inzake onderhoud), verhuisde hij in 1972 naar Annaba (Algerije), waar hij verantwoordelijk was voor het opstarten en het onderhoud van een energiecentrale van Sonelgaz. "Tot 1992, toen de problemen met de integristen begonnen, bezocht ik Algerije verschillende keren per jaar," getuigt hij. "Dit prachtland met z'n vriendelijke mensen is onherkenbaar geworden." Van 1973 tot 1976 werkte hij in Algerije als voorraadbeheerder voor Ferro Consulting, waarvoor hij uiteindelijk op de hoofdzetel in Düsseldorf belandde. "Ik stond in 1977 net voor een toppromotie, maar wilde - koppig - mijn eigen bedrijf uitbouwen," herinnert hij. Dat werd DGS International, dat uitgroeide tot een leidende consultant inzake industriële maintenance. Toen deze onderneming (die op haar toppunt een kwart miljard omzet behaalde en zestig werknemers telde) geleidelijk doorschoof naar Asea Brown Boveri, verhuisde De Groote in 1996 mee naar deze wereldleider in electrical engineering. Hij werd er vice-president van de afdeling die de industriële processen opvolgde. "Een interessante job in een mooi bedrijf," zegt De Groote. "Maar de drang om weer CEO te worden werd groter met de dag. Toen Sait - deontologisch aanvaardbaar want geen concurrent van ABB - met een voorstel kwam, kon ik niet weigeren." Tot juni gunt De Groote zichzelf (en McKinsey) de tijd om meer zicht te krijgen op Sait RadioHolland, dat een moeilijke periode achter de rug heeft (onder meer de jarenlange niet-verwerking van de fusie tussen het rigide ingenieursbedrijf Sait en de commerciële en soms te vlotte jongens van RadioHolland, een vroegere concurrent). Sait RadioHolland en het Duitse STN Atlas werken momenteel aan de samenwerking in maritieme activiteiten. Voorlopig komt de nieuwe CEO met geen concrete plannen opzetten. De Groote beklemtoont dat hoofdaandeelhouder Cobepa (Paribas) niet vraagt de bedrijfstakken één voor één te liquideren. Ferm: "Er zijn pareltjes in Sait RadioHolland die de wereld ons benijdt."