Het goederenverkeer ligt over de hele wereld stil, schepen lopen vast in de havens. Moeten we vrezen dat kerstartikelen niet op tijd aankomen?
...

Het goederenverkeer ligt over de hele wereld stil, schepen lopen vast in de havens. Moeten we vrezen dat kerstartikelen niet op tijd aankomen? DETLEF TREFZGER. "Er zullen cadeautjes onder de kerstboom liggen, maak je maar geen zorgen. Maar voor wie niet-seizoensgebonden goederen wil schenken, zoals een elektrische fiets, kan ik alleen maar hopen dat ze hun bestelling al hebben geplaatst." Zijn de detailhandelaars op die situatie voorbereid? TREFZGER. "Velen hebben hun magazijnen gevuld. In de Verenigde Staten zijn de voorraden ongeveer 20 procent groter dan twee jaar geleden. Maar de extra bestellingen kunnen leiden tot verdere knelpunten in het vervoer." Eén coronageval heeft een terminal in de Chinese havenstad Ningbo twee weken lamgelegd. Moeten we aan zulke incidenten wennen? TREFZGER. "Zulke gebeurtenissen zijn er altijd geweest. Het zijn geïsoleerde incidenten, net als het containerschip Ever Given, dat het Suezkanaal zeven dagen heeft geblokkeerd." Waarom hebben ze dan zo'n effect? TREFZGER. "We noemen dat het zweepeffect. Als je met de zweep slaat, creëert een kleine beweging grote trillingen. De vraag van de klanten is in korte tijd sterk gestegen. De fabrikanten, de leveranciers en de verkopers voeren hun prognoses op, waardoor het gevaar op knelpunten toeneemt." Was dat niet te voorspellen? TREFZGER. "De vraaghausse kwam abrupt op gang. Laten we niet vergeten: de wereldhandel is dramatisch ingestort met de uitbraak van de pandemie in het voorjaar van 2020. De reders verkleinden hun vloot en begonnen schepen te slopen. Bovendien viel een belangrijk onderdeel van het luchtvervoer, de vrachtruimte in passagiersvliegtuigen, weg doordat bijna niemand meer reisde. In die situatie nam de vraag enorm toe." Hoe heeft de coronacrisis het werk in uw sector veranderd? TREFZGER. "In de toekomst zullen we steeds meer voorbereid moeten zijn op knelpunten in de wereldwijde infrastructuur. We lijden een opmerkelijk productiviteitsverlies door beperkingen in verband met de pandemie." Welk advies geeft u uw klanten? TREFZGER. "Wij adviseren hun niet op één route te vertrouwen, en bijvoorbeeld een combinatie van zee- en luchtvervoer te gebruiken. Dat is duurder, maar veel betrouwbaarder." Hoeveel langer duurt het zeevervoer in vergelijking met voor de pandemie? TREFZGER. "Een schip tussen China en de Westkust van de Verenigde Staten is minstens twee weken extra onderweg, omdat de wachttijden in de havens zo lang zijn. In Europa moet je rekening houden met vier of vijf dagen meer." Hoelang zal de aanvoersituatie zo krap blijven als nu? TREFZGER. "Ten minste tot het Chinese Nieuwjaar begin februari. Tot dan kan het risico van overbelaste havens of terminals zelfs toenemen." En dan zijn de knelpunten voorbij en loopt alles weer als vanouds? TREFZGER. "Nee. In de zomer of de herfst van 2022 zal er waarschijnlijk een normalisering in de havens zijn. Om dat te bereiken, moet nog veel gebeuren. Bovenal moet de vaccinatiegraad wereldwijd omhoog en moet de efficiëntie van de belangrijkste havens aanzienlijk worden verbeterd." Zal het vanaf de herfst weer net zo gaan als in 2019? TREFZGER. "Ook dat is onwaarschijnlijk. Het kan nog twee jaar duren voordat het intercontinentale passagiersverkeer in de luchtvaart weer soepel verloopt."