‘Collectieve intelligentie’

Jurgen Delannoo, underwriting manager bij de levensverzekeraar Delta Lloyd Life, ontmoette zijn mentor Francis Blake, ex-CEO en bestuurder van de dakbedekkingsspecialist Derbigum, voor het eerst in het arboretum van Tervuren. Het interview vindt plaats op een bankje in de Plantentuin van Meise. De natuur is volgens Blake een neutrale plaats waar geen hiërarchie is. Hij vindt er inspiratie, energie en innerlijke rust. Zo legt hij een goede basis om een mentee, een medewerker of een klant te leren kennen. Ook voor hobbyfotograaf Jurgen Delannoo is de natuur belangrijk. “Mijn passie is vlinders fotograferen. Je bent gefocust op iets heel kleins, iets magnifieks van de natuur dat je de rest van de wereld doet vergeten. Dat geeft energie. Op zulke momenten vind je de meest onverwachte oplossingen voor uitdagingen. Samen stappen of fietsen houdt ook in dat je dezelfde richting uitgaat. Zelfs al ben je het niet over alles eens of heb je nog niet alles uitgesproken, symbolisch is dat belangrijk.”

Rust vinden in de natuur, mediteren, jezelf als persoon goed kennen. Voor een mensgerichte manager als Blake zijn het vanzelfsprekende voorwaarden om goed leiding te kunnen geven. “Francis heeft me doen nadenken over vragen zoals waarom zijn we er als bedrijf. Wat is onze doelstelling? Waarom komen mijn medewerkers werken?” zegt Delannoo. “Francis raadde me aan het boek Start With Why van Simon Sinek te lezen. Waarom ik die vragen stel? Ik wil dat mijn mensen gelukkig zijn en dat ze beseffen waarom ze komen werken en erin slagen het verschil te maken voor klanten.”

Francis Blake: “Mensen hebben behoefte aan een purpose (zingevend doel, nvdr). Een leider is iemand die de weg wijst en ervoor zorgt dat de mensen rondom hem die weg willen kiezen. Ze hebben de keuze of ze dat doen of niet, maar als ze die weg inslaan is het niet omdat ze dat moeten of omdat het goed is voor hun loopbaan, maar omdat ze het zelf willen.” Beide managers breken een lans voor zelfkennis en vertrouwen als basis van leiderschap, iets wat voor Francis Blake als telg van een familiebedrijf vanzelfsprekend is. “Mijn vader en grootvader waren ongelofelijke leiders, echte humanisten. Vele jaren hadden bedrijven het vooral over groei, maar nu komen ze daarop terug. De ondernemingen die beter door de crisis komen, zijn bedrijven die werken volgens dat soort humanistisch leiderschap. Volgens mij is dat universeel, omdat het gaat over waarden als de kracht van mensen en van samenwerking.”

Francis Blake, een vlot Nederlandssprekende Franstalige Belg met wortels in Kortrijk en Engeland, geeft als voorbeeld hoe hij de collectieve intelligentie aanboorde toen hij Derbigum leidde. “De ingenieurs vertelden me bijvoorbeeld dat het niet mogelijk was het afval te beperken onder een bepaald niveau. Ik heb overal in het bedrijf informatie gezocht, ook bij arbeiders die nauwelijks kunnen lezen of schrijven, maar wel een ongelofelijke kennis hebben van de machines waar ze mee werken. We zijn erin geslaagd drie keer minder afval te produceren dan het doel dat volgens de ingenieurs niet haalbaar was.”

Die collectieve intelligentie kunnen managers niet alleen in hun bedrijf vinden, maar ook bij hun klanten als ze hen zouden betrekken bij nieuwe producten. “Bedrijven die dat doen, zijn performanter. Bouwen op die collectieve intelligentie is een fundament voor meer creativiteit, innovatie, flexibiliteit, werkplezier en winstgevendheid. Dé uitdaging voor de leiders van vandaag is hun organisatie zo aansturen dat de collectieve intelligentie een vanzelfsprekende bron van informatie en inspiratie is.”

Young Leaders/Inspiring Mentors is een traject van de leiderschapsorganisatie Lead-In, dat een ervaren leider koppelt aan een jonge wolf. Elke week verklapt een van de 15 duo’s wat ze hebben geleerd.

Geïnteresseerd? Schrijf u dan in voor de volgende cyclus via info@lead-in.eu

Benny Debruyne, fotografie Debby Termonia

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content