‘Collectief wassen is duurzamer’

Het succes van Uber en Airbnb bewijst dat de deeleconomie stilaan uit haar kinderschoenen groeit. Aan de basis van de deeleconomie ligt een andere manier van consumeren en dat betekent een uitdaging voor de traditionele aanbieders van producten en diensten. De wasserijgroep LDL uit Deinze speelt op deze trend in met een nieuw concept: collectief wassen.

De intrede van dochter Julie in 2013 deed een nieuwe wind waaien in het Oost-Vlaamse familiebedrijf LDL Group, dat al decennialang actief is in de verkoop, de plaatsing en het onderhoud van industriële wasserijapparatuur. Met ‘Meet & Wash’ ontwikkelde de bachelor in Engels en geschiedenis een nieuw concept dat inspeelt op de opkomst van de deeleconomie.

“Ik kwam op het idee tijdens mijn studies in het buitenland, onder andere in Vietnam”, zegt Julie Stuyven. “In de Aziatische wereld is de leefruimte beperkt. Om plaats te besparen in hun appartement, kopen veel Aziaten geen wasmachine of droogkast meer, maar verkiezen ze hun was te doen in een collectieve wasplaats op een centrale locatie in het gebouw. Ook in westerse landen zoals de Verenigde Staten, Canada en het Verenigd Koninkrijk is het concept aan een opmars bezig.”

Naast plaatswinst biedt collectief wassen volgens vader Johan Stuyven tal van andere voordelen. “We verminderen de ecologische voetafdruk, want onze industriële machines zijn veel energiezuiniger dan de klassieke huishoudtoestellen, onder meer omdat ze werken op driefasige elektriciteit. Daarnaast kunnen onze wasmachines gevoed worden met warm water en duren de wasprogramma’s tot de helft minder lang. Niet onbelangrijk is dat ons concept ook het sociale contact in de leefgemeenschap bevordert. Zo voorzien we bijvoorbeeld in een koffieautomaat waardoor we de mensen uitnodigen een babbeltje te doen”, somt de gedelegeerd bestuurder van LDL Group op.

Particuliere concurrentie

In 2002 ruilde Johan Stuyven zijn carrière in de bankwereld in voor het zelfstandig ondernemerschap door LDL Group over te nemen. Na de recente opstart van het nieuwe concept telt die groep nu drie entiteiten: LDL Equipment (verkoop van industriële wasserijapparatuur), LDL Multitechniek (verwarming, ventilatie en airconditioning) en LDL Care (collectief wassen). Met 55 medewerkers realiseert de groep een geconsolideerde omzet van 10 miljoen euro.

Het doelpubliek van LDL Care bestaat uit uitbaters en beheerders van locaties waar veel mensen samen verblijven, zoals campings, studentenwoningen, appartementen, sociale woonwijken en serviceflats. Het bedrijf stelt de wasmachines en de droogkasten, telkens met een muntsysteem, gratis ter beschikking. Voorts staat LDL Care in voor het onderhoud en voert het de noodzakelijke herstellingen uit. De uitbaters en de beheerders hebben geen zorgen en hoeven ook niet te investeren. De eindconsumenten betalen een vergoeding per wasbeurt die naargelang van de locatie varieert tussen 2 en 5 euro.

De opbrengsten gaan naar LDL Care dat daarmee een vergoeding uitbetaalt aan de uitbaters en beheerders. Die laatsten dragen de energiekosten en zeker in België is dat een belangrijke kostenpost. “Op de Franse markt gaat zowat 8 procent van de omzet naar energiekosten, in België loopt dat percentage op tot 15 à 20 procent. Als ons concept in België rendabel is, dan is het dat overal”, concludeert Johan Stuyven.

Julie Stuyven ziet het concept niet meteen als concurrentie voor wassalons of een keten als Wasbar. “Wij concurreren in de eerste plaats met de particuliere wasmachines en droogkasten”, benadrukt ze. “Bij een concept als Wasbar ligt het accent veel meer op horeca en in tegenstelling tot die keten werken wij met industriële machines.”

Naar 8000 machines

LDL Care heeft al 550 machines geplaatst: 300 in België, 200 in Nederland en 50 in Noord-Frankrijk. Enkele opvallende referenties zijn Senior Living Group, het Nederlandse Roompot Parken, seniorflats De Kastanjevesten in Aalst, de KU Leuven en de VUB. Maar het familiebedrijf legt de lat veel hoger. “Tegen 2020 hopen we het aantal machines in onze markten op te krikken tot 3000. Door een uitbreiding naar andere landen mikken we tegen dan op 8000 machines”, zegt Johan Stuyven.

Groeien kost geld en dat beseft Johan Stuyven maar al te goed. “De investering in de eerste duizend machines bedroeg 1,2 miljoen euro. Om de groei te financieren hebben we bij de banken aangeklopt, en hebben we ook het kapitaal opengezet voor twee stille vennoten. Zij zijn niet alleen van groot belang om het financiële plaatje te doen kloppen, we kunnen ook rekenen op hun knowhow en hun managementvaardigheden. We kregen bovendien toegang tot hun uitgebreide netwerk.”

LDL Care wil de machines nog verder ontwikkelen. “We gaan in elke machine software inbouwen zodat we de werking ervan vanop afstand kunnen opvolgen en we gaan ook planningsprogramma’s ter beschikking stellen waardoor wachttijden kunnen worden vermeden”, zegt Julie Stuyven.

Dirk Van Thuyne, fotografie Thomas Sweertvaegher

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content