The Coca-Cola Company Belgium lanceert dezer dagen niet alleen een nieuwe Aquarius-smaak (een combinatie van kiwi en watermeloen) maar ook een totaal nieuwe drank: Nalu houdt het midden tussen een sport- en energiedrank. Met Nalu (het Hawaïaanse woord voor 'golf') richt het drankenmerk zich op personen die in de namiddag last hebben van een dipje.
...

The Coca-Cola Company Belgium lanceert dezer dagen niet alleen een nieuwe Aquarius-smaak (een combinatie van kiwi en watermeloen) maar ook een totaal nieuwe drank: Nalu houdt het midden tussen een sport- en energiedrank. Met Nalu (het Hawaïaanse woord voor 'golf') richt het drankenmerk zich op personen die in de namiddag last hebben van een dipje. "Nalu is opnieuw een voorbeeld van een Belgische wereldprimeur," zegt Gaëtan Van Maldegem, marketingmanager bij The Coca-Cola Company. Hij doelt daarmee op de succesvolle lancering van Fanta Pomelo vorig jaar. "We zijn een jaar bezig geweest met Nalu en als de drank succesvol is, zal het concept ook elders worden geïntroduceerd. Het gaat hier om een vitaliseringsdrankje voor tijdens de dag." Daarmee onderscheidt Nalu zich van Red Bull, de marktleider in het segment van de energiedranken. Van Maldegem: "Red Bull wordt eerder in een nachtelijke omgeving geconsumeerd, terwijl wij een daytimestimulans willen brengen, een gezonde energiestoot." Nalu bevat twee derde van het cafeïnegehalte van Red Bull. Dat komt overeen met de hoeveelheid cafeïne in een kop koffie. "Actieve mannen en vrouwen tussen de twintig en veertig willen een evenwichtiger manier van leven," aldus Valerie Beaumont, brand manager Nalu bij Coca-Cola Services. Nalu moet een verfrissend alternatief voor koffie worden." Maar hoe zit het met de andere producten in het Coca-Cola-gamma? De afgelopen jaren heeft het bedrijf de consumenten steeds voorgehouden dat 11.30 uur hét tijdstip was voor Coca-Cola Light, een opkikker. En gewone Coca-Cola bevat toch ook cafeïne? Gaëtan Van Maldegem: "De consument evolueert en wil voor verschillende momenten van de dag een andere drank. Hij wijst er ook op dat The Coca-Cola Company evolueert van een frisdrankenbedrijf naar een " total beverage company". Het aanbod dekt nu al grote delen van de markt: fruitsap ( Minute Maid), water ( Bonaqua), sport ( Aquarius), frisdranken ( Sprite, Coca-Cola, Fanta) en nu ook 'vitaliseringsdranken'. Van 's ochtendsvroeg tot 's avonds laat kunt u bij wijze van spreken bij de onderneming terecht. Dat neemt niet weg dat Coca-Cola nog altijd het meest verkochte product is, met een aandeel in de omzet van 75% (de helft voor Light). Fanta komt aan 10%, Sprite aan 4%, Minute Maid aan 7%, Aquarius aan 2,5% en de resterende producten nemen de overige 2,5% in. "Over tien jaar zullen de verhoudingen anders liggen," voorspelt Van Maldegem: "Het aandeel van Coca-Cola zal procentueel lager zijn".Ad van Poppel