"Image is reality was vroeger het credo in de reclamewereld. Het imago dat een merk creëerde, werd door de consumenten als echt ervaren", vertelt Antoine Geerinckx (35), medestichter van CO2logic. "Nu is het andersom: reality is image. Wil je duurzaam overkomen, dan moet je de hele keten verduurzamen. Anders duikt via de sociale media toch wel ergens een foto of video op die je imago tenietdoet."
...

"Image is reality was vroeger het credo in de reclamewereld. Het imago dat een merk creëerde, werd door de consumenten als echt ervaren", vertelt Antoine Geerinckx (35), medestichter van CO2logic. "Nu is het andersom: reality is image. Wil je duurzaam overkomen, dan moet je de hele keten verduurzamen. Anders duikt via de sociale media toch wel ergens een foto of video op die je imago tenietdoet." Geerinckx weet waarover hij spreekt. Zijn eerste carrière speelde zich af in de reclamewereld. Aan de universiteit van Hertfordshire studeerde hij advertising & marketing. Volgden nadien: een stage bij M&C Saatchi in Londen, een postgraduaat in Barcelona, en zijn eerste stappen in de professionele reclamewereld bij Ogilvy & Bates Europe. In 2000 richtte Geerinckx mee Medinet.be op, het allereerste Belgische gezondheidsportaal. Bij het architectuur- en engineeringbureau VK Group was hij tussen 2002 en 2006 marketing & business development manager, om vervolgens een jaar bij Belgacom Skynet aan de slag te gaan als webspecialist. Maar als kleinzoon van voormalig Belgisch minister van Landbouw, industrieel en boomkweker Antoine Humblet kreeg hij ook de liefde voor de natuur met de paplepel ingegoten. De déclic kwam er op een vakantie in Biarritz, waar hij na het surfen het strand opstapte. Dat bleek bezaaid met bolletjes olie van de twee jaar daarvoor gezonken olietanker Prestige. "Ik wou iets doen om onze impact op milieu en klimaat te verminderen. Samen met een vriend, Tanguy du Monceau, die zich bij ING bezighield met de financiering van hernieuwbare-energieprojecten, heb ik twee jaar lang opleidingen gevolgd. Eind 2006 zijn we met CO2logic begonnen." Het jonge bedrijf zag het als zijn missie om bedrijven te informeren, te sensibiliseren, en hen te helpen hun CO2-uitstoot te berekenen en te verminderen. "We zijn begonnen net voor An Inconvenient Truth uitkwam, de klimaatfilm van de Amerikaanse ex-vicepresident Al Gore. Sommige dienstenbedrijven die ik opbelde, beseften niet eens dat ze CO2 uitstootten. Dat was iets voor de industrie, dachten ze." Intussen telt het jonge bedrijfje acht medewerkers. In de raad van bestuur zitten naast Antoine Humblet en Tanguy du Monceau, de specialist in carbon markets Arnaud Brohé en burgerlijk ingenieur Jan Janssen ook één niet-operationele bestuurder: Luc Desender van het groene-energiebedrijf Electrawinds. Het Oostendse bedrijf heeft ook 5 procent van de aandelen in handen. Humblet en Du Monceau hebben elk bijna 45 procent. Het saldo zit bij de twee andere bestuurders. Het klantenbestand oogt fraai, met namen als Max Havelaar, WWF, D'Ieteren, Interparking, Coca-Cola, Unilever, Belgacom, Mobistar, Lotus Bakeries, Vanheede, Holcim, Sodexo, de Vlaamse overheid, de haven van Genk, Vanbreda International, WPG Uitgevers, Bpost, en het directoraat-generaal Klimaat van de Europese Commissie. "We hebben een zestigtal klanten, waaronder dertig grote bedrijven. De meesten vragen hun CO2-uitstoot te berekenen, maar we kunnen hen ook helpen die te verminderen, te compenseren en er op een serieuze manier over te communiceren." Dat alles doet het bedrijfje met de economische realiteit als achtergrond. "In onze sector zijn best wel wat bedrijven bezig met de grote utopieën en veel show. Maar je moet op een rendabele manier besparen en echte CO2- en energiekostenverminderingen realiseren. Een bedrijf dat inspanningen doet om zijn CO2-uitstoot te verlagen, ziet doorgaans zijn energiefactuur afnemen. CO2-reductie wordt steeds meer een competitief voordeel. Je ziet dat in de bouwsector. De Nederlandse spoorwegnetbeheerder Prorail (vergelijkbaar met Infrabel in België, nvdr) houdt bij openbare aanbestedingen rekening met prijs, service, kwaliteit en duurzaamheid. Dat zal de komende jaren steeds meer het geval zijn. Denk aan een CO2-prestatieladder, waarop elk bedrijf punten krijgt in functie van zijn inspanningen voor CO2-reductie. Goede punten kunnen dan compenseren voor een iets hogere prijs." Nochtans lijkt het wereldwijd met de CO2-problematiek de verkeerde kant uit te gaan. De recente klimaattop in Doha leverde slechts povere resultaten op. Maar dat baart de West-Vlaamse ondernemer weinig zorgen. "De consumenten en de bedrijven wachten niet meer op die akkoorden, en doen zelf al iets aan hun uitstoot", stelt Geerinckx vast. "De volgende stap -- waar heel wat bedrijven al mee bezig zijn -- wordt dat ze dat ook vragen van hun toeleveraars. We zijn van binnenuit aan het vergroenen. Dat is misschien zelfs beter dan een klimaatakkoord, en het zal sneller worden gerealiseerd." Het in de Brusselse Marollen gevestigde CO2Logic verwacht voor 2012 iets minder goede resultaten dan in het voorgaande jaar, omdat er tijd werd geïnvesteerd in klimaatprojecten in Afrika en in de verdere ontwikkeling van knowhow en diensten. Van de crisis voelde het nauwelijks iets. "Bedrijven kijken naar hun kosten", luidt de verklaring. "Daarbovenop beseffen bedrijven dat ze hun CO2-uitstoot en energieverbruik moeten aanpakken. In zes grote vestigingen van Ethias hebben we de CO2-uitstoot tussen 2007 en 2011 met 43 procent gereduceerd. Je spreekt dus over lagere kosten, eventueel betere marges, een beter imago en hopelijk daardoor ook meer klanten." De CO2-reducties liggen tussen 10 en 50 procent, al vertaalt zich dat niet in een evenredige kostendaling. Volgens Geerinckx creëert alleen al de CO2-berekening soms een nieuwe dynamiek in die bedrijven. "Afdelingen hebben plots een globaal overzicht van de verschillende bronnen die CO2 uitstoten en energie verbruiken, en krijgen opeens een gemeenschappelijk doel. Het draagt ook bij tot de motivatie: mensen werken graag bij een bedrijf dat duurzaam bezig is." CO2Logic compenseerde vorig jaar 20.000 ton CO2 voor zijn klanten. Een vijftiental klanten-bedrijven mogen zich inmiddels CO2-neutraal noemen. CO2-compensatie kan via het zogenaamde Gold Standard en/of CDM-mechanisme (Clean Development Mechanism). Daarbij worden in ontwikkelingslanden projecten opgezet. De CO2-vermindering die dat oplevert, compenseert de uitstoot in het Westen. Het CDM-systeem gaf echter aanleiding tot fraude, vooral in China. CO2logic werkte onlangs samen met een Brits bureau aan een advies voor het directoraat-generaal Klimaat van de Europese Commissie, dat het systeem wil herzien en verbeteren. "Je moet het ook relativeren", zegt Geerinckx. "Op 4000 projecten liep er veel fout, maar er waren vooral goede projecten." CO2logic zet ook projecten op, vooral in Afrika. Daarvoor is een van de medewerkers vaak ter plaatse, en dat zal op de resultaten wegen. "Onze groei in CO2-compensatie zal sowieso het meest komen van bedrijven waar de kosten klein zijn tegenover de meerwaarde van CO2-neutraliteit, en waar de directie visionair genoeg is om de CO2-uitstoot en de klimaatimpact te internaliseren."LUC HUYSMANS"We zijn van binnenuit aan het vergroenen" "Je moet op een rendabele manier besparen"