Duurzaam ondernemen

Duurzaam ondernemen staat hoog op de agenda van het bedrijfsleven, weet Alex Thoré van BUDA, een agentschap dat aan merkactivatie doet. Merkactivatie houdt verkoopstimulerende activiteiten in als promoties, evenementen, staaltjes van producten verdelen en proeverijen. Veel bedrijven werken aan het CO2-neutraal maken van de kantooractiviteiten. CO2 is een broeikasgas dat bijdraagt tot de opwarming van de aarde. Maar in merkactivatie ziet Alex Thoré nog geen duurzame bewegingen.
...

Duurzaam ondernemen staat hoog op de agenda van het bedrijfsleven, weet Alex Thoré van BUDA, een agentschap dat aan merkactivatie doet. Merkactivatie houdt verkoopstimulerende activiteiten in als promoties, evenementen, staaltjes van producten verdelen en proeverijen. Veel bedrijven werken aan het CO2-neutraal maken van de kantooractiviteiten. CO2 is een broeikasgas dat bijdraagt tot de opwarming van de aarde. Maar in merkactivatie ziet Alex Thoré nog geen duurzame bewegingen. Het is ook minder eenvoudig om merkactivatie CO2-neutraal te maken. BUDA heeft al een inspanning gedaan om het laaghangend fruit te plukken. De oppervlakte van 12.000 vierkante meter van de opslagruimte is voorzien van 700 zonnepanelen. Elektrisch rijden wordt aangemoedigd en het bedrijf heeft laadpalen geplaatst aan de vestiging in Vilvoorde. Daar heeft het ook duizend lichtpunten met ledlampen uitgerust. Maar het is minder vanzelfsprekend de kernactiviteit van BUDA CO2-neutraal te maken. "We zijn in Vilvoorde gevestigd. Als we in Brussel een actie doen, dan is de CO2-uitstoot kleiner dan als we naar de kust moeten. Merkactivatie tijdens een evenement of een festival betekent ook een stand opbouwen, de creatie van materiaal, de kleding van promojongens en -meisjes. We hebben maanden zitten rekenen om de CO2-impact in kaart te brengen." Hoe compenseert BUDA de CO2 die het uitstoot op verplaatsing? Het werkt samen met co2logic, dat organisaties helpt hun uitstoot te neutraliseren. Een van de projecten waar BUDA zich aan verbindt, is het tegengaan van ontbossing en het verminderen van het gebruik van houtskool in Ghana. Dat gebeurt door de bevolking beter geïsoleerde kookpotten te geven. Audiovisuele reclame is gemakkelijker CO2-neutraal te maken. De creatie wordt aan een bureau uitgedacht en de films of de spots kunnen digitaal worden verstuurd. Daar heeft de uitstoot van broeikasgassen vooral met de creatie te maken. Anders is het voor affichage. Er zijn al afficheschermen, maar doorgaans worden nog veel affiches geplakt. De buitenreclamespecialist Clear Channel vervangt zijn dieselvoertuigen door wagens op cng. Een deel van de bushokjes is uitgerust met zonnepanelen en sensoren voor de verlichting. "Daarnaast denken we aan de duurzame inrichting van de stedelijke ruimte. Een voorbeeld daarvan is theBreath: reclamebanners die verontreiniging absorberen en de lucht zuiveren" zegt Aurélie de Montjoye van Clear Channel.