I ngram Micro is één van de grootste aanbieders van technologische producten zoals computers, randapparatuur, componenten, servers en software. In 2002 boekte het concern een omzet van meer dan 22 miljard dollar. De groep telt 33 filialen en is actief in 135 landen. Het Belgische filiaal Ingram Micro Belgium (www.ingrammicro.be) werd opgericht in 1989 door de overname van softwareverdeler SoftEurop en heeft vandaag 180 medewerkers. Het bedrijf profileert zich als tussenpersoon: de technologische producten die het aanbiedt, zijn afkomstig van 600 leveranciers (zoals Sony, HP, IBM, 3Com en Toshiba) en worden opgeslagen in het distributiecentrum in Machelen (goed voor 90....

I ngram Micro is één van de grootste aanbieders van technologische producten zoals computers, randapparatuur, componenten, servers en software. In 2002 boekte het concern een omzet van meer dan 22 miljard dollar. De groep telt 33 filialen en is actief in 135 landen. Het Belgische filiaal Ingram Micro Belgium (www.ingrammicro.be) werd opgericht in 1989 door de overname van softwareverdeler SoftEurop en heeft vandaag 180 medewerkers. Het bedrijf profileert zich als tussenpersoon: de technologische producten die het aanbiedt, zijn afkomstig van 600 leveranciers (zoals Sony, HP, IBM, 3Com en Toshiba) en worden opgeslagen in het distributiecentrum in Machelen (goed voor 90.000 items op 11.000 m2). Vanuit die locatie verdeelt Ingram Micro ze aan zowat 5000 professionele resellers in België en Luxemburg (en dus niet aan eindgebruikers). De activiteiten van Ingram Micro Belgium draaien dan ook vooral rond stockbeheer en logistieke afhandeling. De merchandising, de verkoop aan de eindgebruiker en de dienst-na-verkoop liggen volledig in handen van de reseller. Die heeft via een on-linesysteem op elk moment een volledig zicht op de voorraad. Een jaar geleden startte Ingram Micro Belgium met een nieuwe dienst: Click2Shop (www.click2shop.be). Die dienst biedt de reseller de mogelijkheid om een commerciële webshop op te zetten ten behoeve van zijn klanten (de eindgebruikers). De ontwikkeling van hiervan gebeurde samen met ECS/Redcorp. "Click2Shop stelt de doorverkoper in staat om de producten via Ingram Micro on line aan de man te brengen," vertelt marketingmanager Axel Degreef. "De productinformatie op de website komt van Ingram Micro zelf, maar de webshop kan aangepast worden aan de eigen wensen: er is ruimte voor een eigen bedrijfslogo en er kan gekozen worden uit zestien combinaties inzake kleur en schikking. Bovendien is de reseller vrij inzake prijszetting op de website. Hij kan zijn klanten on line bestellingen laten plaatsen en laten betalen. Hij kan ook op elk moment on line de voorraad checken en orders doorgeven aan het distributiecentrum. Dat geeft hem toegang tot een virtuele voorraad van maar liefst 20.000 producten die zo'n 25 miljoen euro vertegenwoordigt. Het systeem werkt zo flexibel, dat de reseller binnen de 24 uur het bestelde product kan laten leveren aan de eindgebruiker." Leuk extraatje: sommige resellers gebruiken Click2Shop als opleidingsinterface voor hun verkopers. Kortom, Click2Shop is een commerciële website die gebruik maakt van de tools en de knowhow van Ingram Micro. E-commercemanager John Lavendy: "Voor deze dienst wordt een onderhoudsprijs van 200 euro per maand aangerekend voor een standaardpakket, maar een beperkt basispakket kan al vanaf 75 euro." Momenteel maken al 25 resellers er gebruik van, zoals Sotrad en Tase. "Click2Shop stelt hun in staat om binnen de 72 uur een webshop op te zetten zonder investeringen of technische kennis, waarbij ze zelf hun eigen prijs- en verkooppolitiek beheren. Bovendien is Click2Shop integreerbaar met een bestaande website. Hoewel dit project dus aanvankelijk als doel had om de kleinere resellers met beperkte middelen meer e-power te geven, bestaat er inmiddels ook interesse van grotere namen zoals Econocom en Dolmen," aldus Lavendy. Voor de leveranciers van Ingram Micro is Click2Shop eveneens een zegen: elk extra verkoopkanaal is immers mooi meegenomen. Bovendien kunnen ze via de webshop specifieke showcases opzetten voor de resellers, zoals een webpagina met een gegroepeerd productoverzicht. En ook Ingram Micro plukt uiteraard de vruchten van de nieuwe dienst: naast extra omzet leidt het aanbieden van de webinhoud en het linken naar de eigen voorraad immers tot klantenbinding. Roel Van EspenNaast extra omzet leidt het aanbieden van de webinhoud en het linken naar de eigen voorraad tot klantenbinding.