Het koetswerk van de Citroën C8 heeft een hedendaags design, dat niet zo agressief overkomt door de mooie vorm van het radiatorrooster en de elegante koplampen die nauw op het rooster aansluiten. De typische achterlichtblokken, het grote ruitoppervlak en de schuifdeuren voor- en achteraan geven de C8 een dynamisch profiel. De praktische deuren vergemakkelijken het in- en uitstappen op nauwe parkeerplaatsen en in smalle garages. De verticale, hoog ingeplante achterlichtblokken kennen we van de Citroën C5 Break. ...

Het koetswerk van de Citroën C8 heeft een hedendaags design, dat niet zo agressief overkomt door de mooie vorm van het radiatorrooster en de elegante koplampen die nauw op het rooster aansluiten. De typische achterlichtblokken, het grote ruitoppervlak en de schuifdeuren voor- en achteraan geven de C8 een dynamisch profiel. De praktische deuren vergemakkelijken het in- en uitstappen op nauwe parkeerplaatsen en in smalle garages. De verticale, hoog ingeplante achterlichtblokken kennen we van de Citroën C5 Break. Dit monovolumegamma is opgebouwd rond drie uitrustingsniveaus, twee benzinemotoren en twee common rail turbodiesels. De drie types heten Tentation, SX en Exclusive. Elk type heeft zijn eigen sfeer. Het ruime interieur onderscheidt zich door het vernieuwende instrumentenbord en de inrichting van de mooi ogende middenconsole. In de C8 is er plaats voor acht inzittenden op drie zetelrijen. De zetels zijn uitgerust met het nieuwe en handige Quickfix-bevestigingssysteem. Op de tweede en derde rij kunnen de zetels 15 centimeter naar voor of naar achter geschoven worden. Dankzij de talloze zetelconfiguraties en regelmogelijkheden kan het interieur rij per rij ingedeeld worden naargelang het aantal passagiers, het volume van de bagage en het gewenste zitcomfort. Je kan je vlot in het interieur van de C8 verplaatsen. Dat kan omdat de versnellingspook zich op de middenconsole bevindt, de vloer volledig vlak is en de handrem links van de bestuurderszetel is aangebracht. Om het comfort en de leefsfeer in de C8 nog aangenamer te maken, is het interieur uitgerust met circa zestig praktische opbergruimten.Qua comfort en veiligheid scoort de instapversie Tentation al zeer goed. Standaard zijn onder meer: airbags vooraan en opzij, gordijnairbags voor de drie passagiersrijen, schijfremmen voor en achter, ABS, noodrembijstand, manuele airconditioning, elektrische ruiten vooraan, verwarmde en elektrische buitenspiegels, boordcomputer, glijmechanisme op de vloer met directe verankering van de zetels, volledig plooibare buitenste zetels op de tweede rij en een mooi audiosysteem met mono-cd.De C8 heeft standaard een handgeschakelde vijfbak. De topversie 3.0 V6 heeft een sequentieel, manueel bedienbare automatische versnellingsbak die ook op de 2.0i (138 pk) benzineversie als optie beschikbaar is. Naast de automatische modus kan je ook met de hand schakelen. Bij manuele bediening kan de bestuurder, rustig of sportief, schakelen door de hendel van de automaat naar voor of naar achter te drukken.De C8 is niet voor niets een Citroën. Mede dankzij het uitstekende onderstel, de degelijke ophanging en afvering, de stijve structuur en de technische verfijningen heeft deze wagen een veilig, comfortabel, aangenaam en controleerbaar rijgedrag.Patrick op de Beeck [{ssquf}]