De Citroën XM werd al een tijdje niet meer geproduceerd, en nu staat zijn opvolger eindelijk gereed: de C5. Aangezien het trouwens nog even wachten is op de C6, mag deze C5 zich tijdelijk het topmodel van de Franse autobouwer noemen.
...

De Citroën XM werd al een tijdje niet meer geproduceerd, en nu staat zijn opvolger eindelijk gereed: de C5. Aangezien het trouwens nog even wachten is op de C6, mag deze C5 zich tijdelijk het topmodel van de Franse autobouwer noemen. Vanaf maart zal u de nieuwe Citroën bij de concessiehouders aantreffen. Het basismodel (1.8i) is er al voor 840.000 frank. De Exclusive-topversie, uitgerust met een nieuwe 3-liter V6-benzinemotor (210 pk) en gekoppeld aan een nieuwe automatische versnellingsbak, kost 1.215.000 frank. Voor de instap-dieselversie betaalt u 930.000 frank. De duurste C5 2.2-liter HDi turbodiesel (136 pk) komt met automatische transmissie op 1.120.000 frank. Alle dieselversies hebben een PSA-roetpartikelfilter. Dankzij deze zelfregenererende filter behoren de PSA-turbodiesels tot de meest milieuvriendelijke motoren van het ogenblik. C5 brengt vernieuwing op het vlak van architectuur, stijl, binnenruimte en technologische inhoud. Het design, dat kracht, dynamisme en stevigheid uitstraalt, ontstond in het Citroën-ontwerpcentrum. Een van de meest zichtbare tekenen van het nieuwe Citroën-design is de koetswerkhoogte: die bedraagt immers 1,48 meter, en daarmee zouden de Fransen wel eens een nieuwe evolutie kunnen inluiden. Het tijdelijke topmodel is 4,62 meter lang en 1,77 meter breed, en benadert daarmee de afmetingen van XM. Zowel interieur als kofferruimte (456 liter) zijn trouwens zeer ruim bemeten.In de Citroën C5 werden nogal wat technische hoogstandjes ingebouwd. Denken we maar aan de verfijnde Hydractive-ophanging van de derde generatie. Hiermee stelt Citroën nieuwe normen op het vlak van wegligging en rijcomfort. De ophanging zorgt er bijvoorbeeld voor dat de wagenhoogte ten opzichte van het wegdek varieert in functie van de aangehouden snelheid. Bij slecht wegdek kan de wagen tot dertien millimeter hoger komen te staan. Het zoeken naar optimale veiligheid resulteerde ook in een ruime veiligheidsuitrusting: met ABS, noodremhulp, ASR-antidoorslipsysteem, zes airbags - waaronder twee gordijnairbags - en tal van andere klassieke veiligheidscomponenten.Bij de lancering zal het gamma gestructureerd zijn rond twee uitrustingsniveaus, SX en Exclusive, en twee nieuwe motoren: de 2.2-liter turbodiesel HDi en 3.0 V6. Die zijn allebei verkrijgbaar met manuele versnellingsbak of met een verfijnde auto-actieve automaat met sequentiële bediening. Later zullen ook andere motoren worden aangeboden. Patrick Op de Beeck