Vier jaar geleden lanceerde Sebastiaan de Neubourg zijn eerste prototype voor een zonnebril gemaakt van gerecycleerde petflessen, onder de naam W.R. Yuma. Wat begon als een hobby, groeide uit tot een ambitieuze start-up en een Vlaamse pionier van de circulaire economie. In een circulaire economie belanden kostbare grondstoffen niet op de afvalberg, maar worden ze zo veel mogelijk hergebruikt. In de zomer van 2019 kreeg De Neubourg versterking van Roald Duchateau en Lenja Doms, die medezaakvoerder werd. Onder de nieuwe naam Yuma Labs werkten...

Vier jaar geleden lanceerde Sebastiaan de Neubourg zijn eerste prototype voor een zonnebril gemaakt van gerecycleerde petflessen, onder de naam W.R. Yuma. Wat begon als een hobby, groeide uit tot een ambitieuze start-up en een Vlaamse pionier van de circulaire economie. In een circulaire economie belanden kostbare grondstoffen niet op de afvalberg, maar worden ze zo veel mogelijk hergebruikt. In de zomer van 2019 kreeg De Neubourg versterking van Roald Duchateau en Lenja Doms, die medezaakvoerder werd. Onder de nieuwe naam Yuma Labs werkten ze het concept van hun merk uit om behalve consumenten ook bedrijven in beweging te zetten. De zonnebrillen van Yuma Labs gaan lang mee en zijn eenvoudig te recycleren. Elke bril heeft een tijdloos ontwerp met monturen van 100 procent gerecycleerd plastic. Aan de hand van een streepjescode kunnen kopers nagaan waar de onderdelen vandaan komen en werden geassembleerd. Dankzij het circulaire design en de strenge kwaliteitscontrole kan Yuma Labs een bril makkelijk demonteren en de grondstoffen hergebruiken voor een nieuwe bril. Dat recyclageproces heeft Yuma Labs voorlopig nog grotendeels zelf in handen, al hoopt het dat in de toekomst uit te besteden aan externe partijen. De meest uitdagende stap blijft de inzameling van materialen. De start-up verwacht dat fysieke verkooppunten de drempel op termijn kunnen verlagen. Hoewel de crowdfundingcampagne van de eerste collectie in amper zes uur haar streefbedrag bereikte, bleef het publiek de eerste jaren beperkt tot een kern van bewuste consumenten. De start-up besloot zijn aanpak te verbreden en op zoek te gaan naar partners. In 2019 sloeg het bedrijf de handen in elkaar met het festival Tomorrowland voor een exclusieve collectie uit gerecycleerde flessen en bekers. Binnenkort lanceert ook de Londense retailer COS een zonnebrillencollectie in samenwerking met Yuma Labs. De start-up maakt met elk van zijn partners duidelijke afspraken over het sluiten van de productkringloop. Ieder kiest zelf welke rol het daarin opneemt, van de inzameling tot de recyclage. Voor de jonge ondernemers zijn die samenwerkingen een belangrijke leerschool. Zo bleek al snel dat 3D-printing niet de geschikte productietechniek was om hun collectie op te schalen, waarop ze overschakelden op spuitgieten. Met die nieuwe techniek lanceerde het bedrijf eind vorig jaar een nieuwe collectie via het crowdfundingplatform Indiegogo. Daarmee haalde het 35.000 euro op. Toch biedt crowdfunding volgens Lenja Doms onvoldoende zekerheid voor de start-up. In het kielzog van de coronacrisis probeert Yuma Labs fondsen en partners te verzamelen om in 2021 een duurzame doorstart te maken.