Het Brugse Cinema Novo filmfestival - ook bekend als het 'Drie Continenten Filmfestival' - is aan zijn 24ste editie toe. Films uit de drie continenten zorgen soms voor verkeerde inschattingen of verwachtingen. Zo vroeg vorig jaar iemand of de films uit "die ontwikkelingslanden" (waaronder Japan en China nota bene) wel op pellicule werden gedraaid. De man in kwestie dacht dat de geselecteerde films goedkope videoproducties waren met een erbarmelijke geluids- en beeldkwalitei...

Het Brugse Cinema Novo filmfestival - ook bekend als het 'Drie Continenten Filmfestival' - is aan zijn 24ste editie toe. Films uit de drie continenten zorgen soms voor verkeerde inschattingen of verwachtingen. Zo vroeg vorig jaar iemand of de films uit "die ontwikkelingslanden" (waaronder Japan en China nota bene) wel op pellicule werden gedraaid. De man in kwestie dacht dat de geselecteerde films goedkope videoproducties waren met een erbarmelijke geluids- en beeldkwaliteit. Bij dergelijke opmerkingen ga je toch even in het haar krabben. Zijn ze het gevolg van een gebrek aan informatie, ingegeven door een verkeerd wereldbeeld? Of het gevolg van domheid? Dat films uit Azië, Afrika en Latijns-Amerika uitmunten in een traag verteltempo is nog zo'n veelgehoorde misvatting. Neem nu 'The Host' van de Zuid-Koreaanse cineast Bong Joon-ho: een intelligente, inventieve en grappige (maar niet infantiele) monsterfilm waarin Bong een loopje neemt met de Amerikaanse genreconventies en horror, actie en maatschappijschets in een heerlijke cocktail door elkaar klutst. 'The Host' valt te bewonderen in de sectie 'Cult!-Uur', waar ook het schitterende 'Sympathy for Lady Vengeance' van Park Chan-wook te zien is. Een nieuwe sectie dit jaar is 'Cinema Festivo', met vijf opmerkelijke kinder- en jeugdfilms. Openingsfilm wordt de nieuwe martial artsprent van Zhang Yimou: 'Curse of the Golden Flower' is een Chinese variant op de Shakespeariaanse tragedie, gezien door een hoogst esthetische, kleurrijke en ravissante bril. Vanaf 11 april in de Belgische bioscopen. 'Camera Novo' is de nieuwe naam voor de competitie. Openingsfilm en sterke mededinger voor de prijs is 'Climates' van de Turkse cineast Nuri Bilge Ceylan. Ceylan sleepte met 'Uzak' de juryprijs in de wacht tijdens Cannes 2002 en in 'Climates' dissecteert hij een man-vrouwrelatie in een stijl die het midden houdt tussen Michelangelo Antonioni en John Cassavetes. 'Climates' is afwisselend hard, aangrijpend en soms gewoon bloedmooi. We tippen ook nog 'Luxury Car' van Wang Chao, Yamshed Usmunovs 'To get to heaven first you have to die' en de nieuwe producties van vaste waarden zoals Tsai Ming-liang, Apichatpong Weerasethakul, Kim Ki-duk, Jia Zhang-ke, Shinji Aoyama en Hirokazu Ko- reeda. Cinema Novo, van do 8/3 t/m zo 18/3 in Cinema Lumière, Liberty en Kinepolis. Info: tel. 050 34 83 54, www.cinemanovo.bePiet Goethals