Niet alleen behoorlijk wat chroom, maar ook zijn contouren zorgen ervoor dat dit een auto met een zeer uitgesproken stijl is. In zijn genre is de Chrysler 300C dan ook een geslaagde auto. Helemaal in de lijn van de stijl die al voor enige commotie zorgde toen de PT Cruiser werd gelanceerd: een beetje neigend naar de jaren dertig, weliswaar getransponeerd naar onze tijden. Zo gingen de ontwerpers van Chrysler dus ook te werk voor de limousine 300C, en het eindresultaat ademt helemaal de sfeer van de jaren vijftig of zestig. De tijd van de grote, mo...

Niet alleen behoorlijk wat chroom, maar ook zijn contouren zorgen ervoor dat dit een auto met een zeer uitgesproken stijl is. In zijn genre is de Chrysler 300C dan ook een geslaagde auto. Helemaal in de lijn van de stijl die al voor enige commotie zorgde toen de PT Cruiser werd gelanceerd: een beetje neigend naar de jaren dertig, weliswaar getransponeerd naar onze tijden. Zo gingen de ontwerpers van Chrysler dus ook te werk voor de limousine 300C, en het eindresultaat ademt helemaal de sfeer van de jaren vijftig of zestig. De tijd van de grote, mooie en opvallende Amerikaanse sleeën. Toen we ons nog eens omdraaiden als zo'n auto voorbij kwam schuifelen. In het begin zat de grote blikvanger evenwel in het vooronder: een indrukwekkende V8 EMI van 5,7 liter. Een motor die zo krachtig was dat de elektronica de helft van de cilinders buiten werking stelde zodra de auto op kruissnelheid kwam. Alleen bij scherpe acceleraties of op een bochtig parcours draaiden alle acht de cilinders. Perfect voor de Amerikaanse markt van voor de recentste prijsstijgingen aan de pomp. Natuurlijk waren er ook andere motoren, een V6 van 3,5 liter en een V6 van 2,7 liter, die nauwer gingen aanleunen bij de Europese normen. Ze boden minder vermogen, maar nog altijd uitstekende prestaties. Maar om de Europese markt te veroveren, heb je zelfs in de klasse van de dikke berlines natuurlijk een dieselmotor nodig. En die wordt nu in het gamma geïntroduceerd: een V6 drieliter met een maximaal koppel van 510 Nm dat al vanaf 1600 omwentelingen per minuut (opm) onder de voet wordt geschoven. Daarmee komt deze motor heel dicht bij de V8 5,7 liter benzine, die een maximaal koppel heeft van 569 Nm. Met een uitstekende automatische vijfbak (manuele selectie is mogelijk) past deze motor met een vermogen van 210 pk perfect bij de 300C. Hij is van aluminium en heeft uiteraard de nieuwe technologie op het gebied van rechtstreekse inspuiting aan boord. Hij effent het pad voor een heel soepele, comfortabele en aangename rijervaring. Ondanks zijn indrukwekkende afmetingen (vijf meter lang...) sluipt deze Chrysler moeiteloos door het stadsverkeer. Die kwaliteit dankt hij aan de heel precieze en goed bekrachtigde stuurinrichting, maar ook aan een behoorlijk korte draaicirkel van 11,9 meter tussen twee stoepranden. Het neemt niet weg dat de Chrysler 300C CRD vooral een reiswagen is, heel comfortabel om lange afstanden te maken. Zijn wegligging is perfect afgestemd op de kracht van de motor. Een sprintje van nul naar honderd kan in 7,6 seconden met de berline. En dat is inderdaad niet slecht voor een auto die 1900 kilo weegt. Tijdens de test gaf de boordcomputer een verbruik aan tussen acht en tien liter. Dat lijkt redelijk, maar is niet meteen een superscore. Christophe