Inter Partner Assistance (IPA), een onderdeel van de Franse verzekeringsgroep AXA, is een toonaangevende speler in bijstandsverlening in de Benelux. IPA verleent bijstand in noodsituaties, maar verkoopt zijn producten hoofdzakelijk via verzekeraars en banken. Het gaat om bijstand voor auto's, reisbijstand en bijstand voor woningen. Daarnaast beheert IPA hospitalisatieverzekeringen in naam van derden. Christophe Marius is geen onbekende bij het bedrijf. Van 2004 tot 2007 was hij er financieel directeur. Nadien verhuisde Marius naar Praag, waar hij regionaal financieel directeur Centraal-Europa werd voor AXA Assistance. Het was de bedoeling dat hij in Praag zou blijven ...

Inter Partner Assistance (IPA), een onderdeel van de Franse verzekeringsgroep AXA, is een toonaangevende speler in bijstandsverlening in de Benelux. IPA verleent bijstand in noodsituaties, maar verkoopt zijn producten hoofdzakelijk via verzekeraars en banken. Het gaat om bijstand voor auto's, reisbijstand en bijstand voor woningen. Daarnaast beheert IPA hospitalisatieverzekeringen in naam van derden. Christophe Marius is geen onbekende bij het bedrijf. Van 2004 tot 2007 was hij er financieel directeur. Nadien verhuisde Marius naar Praag, waar hij regionaal financieel directeur Centraal-Europa werd voor AXA Assistance. Het was de bedoeling dat hij in Praag zou blijven tot midden 2010, maar het onverwachte vertrek van zijn voorganger besliste er anders over. Intussen is Christophe Marius een jaar aan de slag als algemeen directeur Benelux van IPA. In 2009 zag hij de omzet met 12 procent stijgen in vergelijking met 2008, tot ongeveer 60 miljoen euro voor de Benelux. Meer details krijgen we niet, maar volgens Marius is de impact van de crisis beperkt gebleven. CHRISTOPHE MARIUS. "Ja hoor. Vooral mijn vrouw was blij toen ze hoorde dat we terugkeerden naar Brussel, en ik vond het ook een interessante opportuniteit. Alleen ons oudste dochtertje van zeven was niet zo gelukkig toen we nog maar net weer in België woonden. Ze miste haar Praagse vriendjes, maar intussen is ze haar nieuwe school alweer gewoon." MARIUS. "In Brussel heb ik veel meer werk dan in Praag, maar ironisch genoeg heb ik nu veel meer tijd voor mijn familie en vrienden. Vanuit Praag moest ik heel vaak naar het buitenland reizen. Ik bracht enorm veel tijd door in vliegtuigen en op luchthavens. Nu gebeurt dat slechts af en toe." MARIUS. "Het herstellen van de sociale dialoog in de nasleep van de overname van Winterthur door AXA, in 2006. Dat had ook gevolgen voor IPA, meer bepaald voor het beheer van hospitalisatieverzekeringen voor derden dat we voor onze rekening nemen. Winterthur had ook zo'n activiteit, en beide zaken zijn de voorbije jaren in verschillende fasen geïntegreerd. In 2008 en 2009 kreeg de divisie nog een nieuwe structuur, wat nog een aanpassing vergde van het personeel. Intussen is de tevredenheid van de werknemers alweer met tien procent gestegen, blijkt uit een enquête van eind vorig jaar. Maar het was zeker een uitdaging om hun vertrouwen in IPA te herstellen." MARIUS. "Het voortzetten van onze winstgevende groei, en het voorbereiden van nieuwe producten om de groei van IPA te garanderen. Het is belangrijk dat we innovatief blijven, want de bijstandsmarkt is erg concurrentieel - zeker in België. Daarom willen we er niet alleen zijn in geval van nood, maar willen we ook preventief optreden. De nieuwe bijstandsformule Happy@Work bijvoorbeeld moet de stress in bedrijven verminderen, door preventief massages en medische check-ups aan te bieden, of andere diensten zoals kinderopvang en huishoudhulp." MARIUS. "Soms is het moeilijk om afstand te nemen. Ik werk in een omgeving waar er verwacht wordt dat mensen constant stand-by blijven, 24 uur op 24, en zeven dagen op zeven. Ik moet te allen tijde beschikbaar zijn om een crisiscel te leiden, als er een groot ongeval gebeurt in het buitenland bijvoorbeeld. Als je na afloop naar huis gaat, blijft zoiets toch door je hoofd spoken." C.D.C."We willen ook preventief optreden, en niet alleen in noodgevallen"