Christophe de Moraes (38) Kleurt een grijze verzekeringsmuis

C.D.C.

Is: chief market & commercial officer en bestuurder bij ARAG België en ondervoorzitter van de Koninklijke Kring der Verzekeraars

Vrije tijd: gezin (getrouwd, een dochter van 6 en een zoon van 5), filosofie

Christophe de Moraes was tien jaar het gezicht van de Vlaamse verzekeringsmakelaars, als algemeen directeur van de Federatie van Verzekerings- en Financiële Tussenpersonen (FVF). Nu is hij een jaar aan de slag als topman bij rechtsbijstandsverzekeraar ARAG België, die sinds 1965 in ons land actief is en een premie-incasso van 20 miljoen euro vertegenwoordigt. ARAG is een Duitse familiale groep, die actief is in veertien Europese landen en in de VS, en ongeveer 4000 werknemers in dienst heeft.

CHRISTOPHE DE MORAES. (lacht) “Ik verloochen mijn verleden niet, maar ARAG is iets helemaal anders dan een beroepsvereniging. Bij de FVF kwamen brede thema’s aan bod die we bespraken met de sector en de overheid. Een werk van lange adem. Er werden wel degelijk resultaten geboekt, maar die bleven redelijk onzichtbaar. In die zin doet het deugd dat mijn inspanningen bij ARAG België veel sneller tot resultaten leiden.”

Welk huiswerk kreeg u een jaar geleden bij ARAG?

DE MORAES. “Mijn opdracht was om een frisse wind te doen waaien bij ARAG in België, want de onderneming was aan vernieuwing toe. Ze was de grijze muis in de verzekeringssector geworden. Het komt erop aan ons te profileren als de specialist in rechtsbijstandsverzekeringen, temeer omdat onze verzekeringsproducten niet de goedkoopste zijn op de markt. Ik heb daarom een vernieuwingsplan uitgetekend dat zich op verschillende vlakken afspeelt. Niet alleen hebben we ons aanbod herverpakt en beter gestructureerd, maar ook intern hebben er enkele reorganisaties plaatsgevonden. En de makelaars met wie we samenwerken, willen we op een professionele manier ondersteunen. We bieden hun opleidingen aan, maar geen incentives – beloningen in de vorm van reisjes naar het buitenland bijvoorbeeld.”

Hoe blikt u terug op uw eerste jaar bij ARAG België?

DE MORAES. “Ik heb de gewoonte om er met veel enthousiasme in te vliegen, dus het is een zeer intensief jaar geweest. Leerrijk ook. Ik kende de verzekeringssector dan wel door en door, maar bij ARAG heb ik mij niettemin veel nieuwe dingen eigen moeten maken. Het reilen en zeilen van een verzekeringsonderneming kende ik alleen in theorie, maar niet in de praktijk. Risicomanagement bijvoorbeeld is een domein waarin ik me heb moeten inwerken.”

Heeft de crisis een impact gehad op jullie business?

DE MORAES. “Iemand die het tegendeel beweert, is niet realistisch. De crisis heeft in de hele verzekeringssector toegeslagen en was ook daarbuiten alomtegenwoordig. Dus ja, de crisis zal een impact hebben op de groeicijfers van ARAG België in 2009. Het was dan ook een overgangsjaar voor ons. Het kost tijd en geld om verschillende treinen in gang te zetten. 2009 wordt met andere woorden niet het jaar van de fantastische groei, maar dat wil niet zeggen dat we gigantisch veel business verloren hebben.”

Wat zijn uw vooruitzichten?

DE MORAES. “2010 wordt het jaar waarin we de eerste positieve resultaten moeten zien van de maatregelen die we dit jaar genomen hebben. Ik verwacht dat we in Vlaanderen sterker groeien dan in Wallonië, simpelweg omdat er in Vlaanderen voor ons nog heel wat groeipotentieel zit.”

Valt uw drukke carrière te combineren met uw privéleven?

DE MORAES. “Oei, nu moet ik opletten, want mijn vrouw leest mee. Weekend is weekend, probeer ik nu te zeggen. Dat lukt niet altijd, maar ik leer bij. Ik ben mijn leven aan het beteren.”

C.D.C.

“ARAG was aan vernieuwing toe. Ik moest een frisse wind laten waaien”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content