C hristian Van Thillo (36 j.), telg uit de Antwerpse "clan" Van Thillo, is één van de jongste uitgevers in België. In april 1990 zette hij zijn eerste (meteen forse) stappen in het Vlaamse medialandschap - als administrateur-generaal van Uitgeverij Hoste. Hij had toen net een MBA in de States achter de rug en was er, in opdracht van vader Ludo, intensief zijn licht gaan opsteken in de Amerikaan...

C hristian Van Thillo (36 j.), telg uit de Antwerpse "clan" Van Thillo, is één van de jongste uitgevers in België. In april 1990 zette hij zijn eerste (meteen forse) stappen in het Vlaamse medialandschap - als administrateur-generaal van Uitgeverij Hoste. Hij had toen net een MBA in de States achter de rug en was er, in opdracht van vader Ludo, intensief zijn licht gaan opsteken in de Amerikaanse uitgeversbranche. Propvol praktische bagage kwam Christian terug de oceaan over en sindsdien heeft hij het roer van de dag- en weekbladgroep Hoste - nu De Persgroep - stevig in handen. Het media-imperium van Christian Van Thillo strekt zich uit van de kranten Het Laatste Nieuws, het traditionele vlaggenschip, en De Morgen, de kwaliteitskrant, over Vlaanderens populairste weekbladen Dag Allemaal/Zondagsnieuws en Joepie tot de commerciële tv-zender VTM (in een 50/50-joint venture met Roularta Media Group). Christian Van Thillo verankert zijn strategie in drie kernwoorden. Eén: visibiliteit - op allerhande zowel sportieve als culturele manifestaties verzorgt Van Thillo zijn pr uitstekend. Twee: rendabiliteit: de bedrijfswinst klom in 1997 met 65,5% tot 609 miljoen frank; de groepswinst voor de afdeling print beliep 340 miljoen frank, een groei van 27,3% tegenover 1996. Drie: flexibiliteit - De Persgroep speelt in prille multimedia-initiatieven de rol van "geïnteresseerde pionier." De financiële conditie van De Persgroep oogt al jaren optimaal - het uitgeversconcern heeft slagkracht in huis. De exploitatiecashflow van de printactiviteiten beliep iets meer dan 1 miljard frank, wat in verhouding tot de omzet van 5,27 miljard frank in 1997 een naar internationale maatstaven fraai percentage van 19,5 oplevert.Terwijl de andere populaire kranten in Vlaanderen in het beste geval stagneren, haalt Het Laatste Nieuws - met momenteel 261.000 exemplaren - sinds 1990 jaar na jaar een hogere verkoop. Ook De Morgen blijft groeien, in 1997 met 17,2% tot 41.516 exemplaren. Dag Allemaal was vorig jaar met ruim 336.000 verkochte exemplaren per week het meest verkochte magazine in Vlaanderen.Als gedelegeerd bestuurder van de Vlaamse Media Holding ( VMH) sleutelt hij aan een betere kostenstructuur bij VTM, dat zo goed als vrij is van schulden. De doorbraak van Top Radio, de aan VTM gelieerde radioketen, is de nieuwe uitdaging.