De interesse van de Chinezen in de Antwerp Gateway, die vanaf juni 2005 de oostelijke oever van het Deurganckdok zal beheren, is op zich niet verrassend.
...

De interesse van de Chinezen in de Antwerp Gateway, die vanaf juni 2005 de oostelijke oever van het Deurganckdok zal beheren, is op zich niet verrassend. Tussen nu en 2010 tekent zich een tekort aan containerbehandelingscapaciteit af in de grote noordwest-Europese havens. Steeds meer reders proberen daarom een participatie te verwerven in containerkades. Zo hopen ze niet opgezadeld te worden met minder goede behandelingstijden en/of duurdere tarieven, of kunnen ze minstens een deel van die dure tarieven recupereren. De terminaluitbaters zijn ook geïnteresseerd in joint ventures, omdat het risico reëel is dat na 2010-2012 er wél een tijdelijke overcapaciteit zal zijn, en zij zich zo verzekeren van klanten. Cosco brengt nu zowat 120.000 TEU (het equivalent van een 20-voet-container) aan op jaarbasis en zit daarmee in het peloton middelgrote klanten van de Antwerpse haven. Maar indien de alliantie van Cosco met Hanjin, NYK en Yangming zijn aanlopen zou verleggen van Rotterdam naar de Scheldestad, dan zou het kunnen gaan om 800.000 TEU, of zowat de helft van de capaciteit van de Antwerp Gateway. Door de investering - 80 tot 100 miljoen euro - wordt het aandeelhouderschap van de Antwerp Gateway herschikt. Nu heeft de Brits-Australische terminaloperator P&O Ports 65 %, rederij P&O Nedlloyd 25 % en Duisport (haven, stad en regio rond Duisburg) 10 %. Een herschikking brengt P&O Ports wellicht dicht bij de 50 %-grens. Dat kan dan weer gevolgen hebben voor de verdere herverdeling van het Deurganckdok. 's Werelds grootste containerrederij, Maersk- Sealand, mag - als het voldoende containers naar Antwerpen brengt - in 2007 een deel van het Deurganckdok claimen bij Antwerp Gateway of concurrent Hesse-Noord Natie (HNN). Met de overstap van Cosco - nu nog klant bij HNN - lijkt de kans te groeien dat HNN naar een akkoord zal moeten zoeken met de Deense containerreus. Niet dat dit zo rampzalig zou zijn, want Maersk zou in dat geval enkele honderdduizenden TEU's aanbrengen. L.H.