MobileXpense is een mondiale aanbieder van een geïntegreerde, webgebaseerde software voor reis- en onkostenmanagement. Het bedrijf vond in 2000 zijn eerste klanten op de Belgische markt, maar koesterde van meet af aan internationale ambities. Vanaf 2004 trok het de landsgrenzen over en in nauwelijks tien jaar groeide het uit tot een sterk exportgerichte onderneming. De omzet overschreed in 2012 voor het eerst de grens van 3 miljoen euro.
...

MobileXpense is een mondiale aanbieder van een geïntegreerde, webgebaseerde software voor reis- en onkostenmanagement. Het bedrijf vond in 2000 zijn eerste klanten op de Belgische markt, maar koesterde van meet af aan internationale ambities. Vanaf 2004 trok het de landsgrenzen over en in nauwelijks tien jaar groeide het uit tot een sterk exportgerichte onderneming. De omzet overschreed in 2012 voor het eerst de grens van 3 miljoen euro. "We beheren online de indiening, controle en consolidatie van de onkostennota's voor 700 ondernemingen", zegt gedelegeerd bestuurder Patrick Billiet. "In de eerste acht maanden van 2013 zagen we onze omzet met ruim een kwart toenemen." De groei van MobileXpense komt hoofdzakelijk uit het buitenland. Het belang van export in de omzet groeide van vier vijfde in 2010 naar 86 procent in 2012. Internationaal gaan met onkostensoftware is geen sinecure. Elk land heeft eigen btw- en boekhoudkundige regels. "We hebben van meet af aan verder gekeken dan een meertalige software", legt Billiet uit. "De kern van ons systeem is dat we het soepel kunnen aanpassen naargelang van specifieke wettelijke en fiscale vereisten van een land." MobileXpense heeft klanten in 62 landen. De software is beschikbaar in 26 talen, ook in het Russisch en het Chinees. In het klantenbestand duiken klinkende namen op als Canon, Coca-Cola Enterprises, Swatch en UCB Pharma. De Brusselse onderneming beheert op jaarbasis 700.000 onkostennota's, goed voor een totale terugbetaling van 370 miljoen euro. "We hebben onze exportgroei ook te danken aan het gebruiksgemak van onze software", vindt Patrick Billiet. "De set-up en het management zijn makkelijk. Al de implementaties doen we vanuit België. We kunnen op een heel eenvoudige manier rechtstreeks met de klanten in contact komen. Dat doen we in al onze markten, al gaan we voor Belgische klanten uiteraard sneller ter plaatse." De eerste exportgolf vorig decennium leverde MobileXpense een sterke positie in Europa op, de voorbije drie jaar boekte het vooral vooruitgang op de Aziatische en de Amerikaanse markt. Europa blijft goed voor twee derde van de export, maar in regio's zoals Azië en Rusland boekte MobileXpense de voorbije drie jaar een verdubbeling. Azië en Rusland vertegenwoordigen samen al een kwart van de export, de Amerikaanse landen zijn goed voor het resterende tiende. "De komende jaren hebben we een dubbele ambitie. In Europa zijn we het nummer twee. Dat willen we zeker blijven en liefst uiteraard ook de marktleider bedreigen. Ook de Belgische markt biedt nog mogelijkheden, we zijn hier niet steeds sant in eigen land." W.T.