China probeerde al meermaals door te breken op de Europese automarkt. Zonder succes. Rijden met een Landwind katapulteerde je twintig jaar terug in de tijd en de Brilliance BS6 kreeg een genadeloze onvoldoende in de Europese crashtest. Maar deze keer zit het snor. De ZS EV van MG (de 'EV' staat voor 'electric vehicle') voldoet wel aan alle normen om op onze wegen rond te rijden: in de Europese crashtest NCAP kreeg deze compacte SUV vijf sterren, het maximum.
...

China probeerde al meermaals door te breken op de Europese automarkt. Zonder succes. Rijden met een Landwind katapulteerde je twintig jaar terug in de tijd en de Brilliance BS6 kreeg een genadeloze onvoldoende in de Europese crashtest. Maar deze keer zit het snor. De ZS EV van MG (de 'EV' staat voor 'electric vehicle') voldoet wel aan alle normen om op onze wegen rond te rijden: in de Europese crashtest NCAP kreeg deze compacte SUV vijf sterren, het maximum. Leid daar niet uit af dat deze MG helemaal rijdt zoals de doorsnee Europese SUV. De wagen is opvallend zachter afgeveerd dan we gewoon zijn. Ga je fors over een verkeersheuvel, dan houd je er beter rekening mee dat de achtersteven van de MG ZE uitbundig kan opveren. Dat is geen kritiek, want we vinden dat Europese auto's vaak te strak zijn afgeveerd. Dat is dan weer het gevolg van een soort obsessie die wil dat auto's sportief moeten zijn en dus vlak als een plank door de bocht moeten gaan. Niet zo met de MG ZS dus. Hij wiegt in het snellere bochtenwerk aangenaam door, met het gevoel van comfort dat daarbij hoort. Voor het overige rijdt de ZS als een typisch elektrische auto: snedig in de acceleratie. Het interieur oogt niet zoals dat van een elektrische auto. Het ziet er allemaal heel klassiek uit, zoals de ronde tellerpartij. Minder leuk: dat MG in de eerste plaats een budgetmerk is, zie je aan de afwerking. Er zit toch wel veel bekrasbare plastic in het interieur. De Belgische importeur van MG wil de ZS EV lanceren als een heel betaalbare elektrische auto, en maakt dat vooral duidelijk door de wagen in de communicatie te vergelijken met andere EV's zoals de Hyundai Kona (38.980 euro). Maar een instapprijs van 30.985 euro blijft naar ons gevoel te gespierd voor een tweede gezinsauto. Tenzij je de MG ZS EV natuurlijk als eerste auto koopt. Alleen moet je in dat geval rekening houden met een beperkte, theoretische autonomie van 263 kilometer - een stuk minder dan concurrenten zoals de Peugeot 208 of de Renault Zoë. Na de test gingen we even aan het cijferen en kwamen uit bij een praktisch haalbare autonomie van 200 à 210 kilometer. Perfect voor pendelverkeer, maar te weinig voor een uitstap naar de kust, met de in ons land bedenkelijke laadinfrastructuur.