Voor wie achter het stuur van een Corvette plaatsneemt, is het even wennen. Er komt immers geen einde aan de lange, steil naar voor duikende motorkap. Typisch Amerikaans. Maar de aërodynamische vormgeving van deze loepzuivere sportwagen zorgt natuurlijk evengoed voor een zuinig verbruik, zeker als je ziet hoe groot de cilinderinhoud van deze motor is en welke prestaties hij neerzet. Tijdens onze testritten - en daarbij hielden we nauwgezet rekening met de toegelaten maximumsnelheden in België - noteerden wij een gemiddeld verbruik van 11,8 l/100 km. Niet slecht voor e...

Voor wie achter het stuur van een Corvette plaatsneemt, is het even wennen. Er komt immers geen einde aan de lange, steil naar voor duikende motorkap. Typisch Amerikaans. Maar de aërodynamische vormgeving van deze loepzuivere sportwagen zorgt natuurlijk evengoed voor een zuinig verbruik, zeker als je ziet hoe groot de cilinderinhoud van deze motor is en welke prestaties hij neerzet. Tijdens onze testritten - en daarbij hielden we nauwgezet rekening met de toegelaten maximumsnelheden in België - noteerden wij een gemiddeld verbruik van 11,8 l/100 km. Niet slecht voor een 5.7-liter V8. Minder positief zijn de uitklapbare koplampen waarmee de Corvette anno 2002 nog steeds is uitgerust. Dergelijke lichtblokken ogen slechts elegant wanneer ze onzichtbaar en ingeklapt zijn. Zodra het donker wordt en de koplampen automatisch worden uitgeklapt door het Twilight Sentinel-systeem, oefenen ze een negatieve invloed uit op de aërodynamica van de auto. De Corvette heeft het comfortabele interieur van een luxueuze sportwagen. Spijtig alleen dat op het instrumentenbord en de middenconsole zoveel grijze plastic te zien is. De sportzetels maken gelukkig veel goed: die zijn met leder bekleed en kunnen elektrisch in de lengte en de hoogte worden versteld. Ook de stuurkolom is in de hoogte verstelbaar, zodat iedere chauffeur wel zijn ideale rijhouding moet vinden. In een geheugensysteem kunnen drie verschillende configuraties inzake zetelpositie, stand der buitenspiegels, instelling van de airco en zelfs de favoriete radiozenders op het Bose Sound System (standaard) worden opgeslagen. Nog een knap staaltje van techniek is het Head Up Display: een systeem dat belangrijke gegevens - zoals snelheid, toerental van de motor en brandstoftankinhoud - op de onderste helft van de voorruit projecteert, recht in de gezichtslijn van de bestuurder. De Corvette is standaard uitgerust met vier ruim bemeten schijfremmen, met ABS, tractiecontrole en een Active Handling System ( AHS), dat de rijstabiliteit optimaliseert. AHS voorkomt over- of onderstuurneigingen door selectief remkracht uit te oefenen en het motorkoppel te regelen, zodat de wagen vrijwel altijd in de juiste koers blijft. Naast de analoge instrumenten, beschikt de auto over een digitaal scherm dat onder meer de luchtdruk in elke band aangeeft. Als de druk afneemt, brengt een geluidssignaal de bestuurder daarvan op de hoogte. Een lekke band is trouwens geen ramp: de Goodyear F1 Extended Mobility Tires (EMT-banden) hebben versterkte zijkanten en zijn zodanig ontworpen dat u nog 160 kilometer met een lekke band kunt doorrijden. De Corvette 2002 is verkrijgbaar als cabrio of T-top-coupé. Wat de aandrijving (op de achterwielen) betreft, kunt u kiezen tussen een handgeschakelde zesversnellingsbak of een elektronisch gestuurde vijftrapsautomaat. Die laatste geniet onze voorkeur, omdat de automaat zuiniger met brandstof omspringt dan de handgeschakelde versie.Patrick op de Beeck [{ssquf}]