Chevrolet Alero

De Chevrolet Alero heeft alles wat men van een Amerikaanse sedan mag verwachten: kracht, comfort, veiligheid en bedienings- gemak. Dat alles is gekoppeld aan Europese buitenafmetingen en twee zuinige motoren.

De Zwitser Louis Chevrolet was een van de pioniers en grondleggers van de Amerikaanse auto-industrie. Hij zorgde ervoor dat de Amerikaanse automerken bekend staan om hun ruimte, comfort en veiligheid. Chevrolet en Henry Ford waren de pioniers die de Amerikanen leerden autorijden.

De Chevrolet Alero heeft Europese afmetingen: 4,74 m, of 4 cm korter dan een BMW uit de 5-reeks. Daar houdt echter elke vergelijking met BMW op. De Alero is immers een typisch Amerikaanse auto met een specifiek comfort en een vloeiend ogende lijn die evenwel grondig verschilt van ‘de anderen’.

De nieuwkomer op de Belgische markt is een elegante sedan in de middenklasse, met twee benzinemotoren: een 2392 cc viercilinder in lijn van 141 pk en een V6 die onze voorkeur geniet, wegens zijn basiseigenschappen: een stille werking, een uitstekend acceleratievermogen, de mogelijkheid om langdurig een hoge (toegelaten) gemiddelde snelheid aan te houden en de betrouwbaarheid van de soepele V6-krachtbron.

Deze eigenschappen zijn van toepassing op de V6-motor met een sportief tintje, die in de Alero gemonteerd is. De Alero heeft een verzinkt zeer stijf koetswerk (corrosiegarantie van 6 jaar). Aan elke Alero-motor zijn twee uitrustingsniveaus gekoppeld. De instapversie heeft een stoffen binnenbekleding, de tweede uitvoering heeft een met soepel leder bekleed interieur en een elektrisch bedienbare zetel voor de bestuurder. De overbrenging gebeurt, ook in de basisversie, via een fluweelzacht schakelende automaat.

Dankzij een ophanging die op de Europese markt is afgestemd, heeft de Alero een rijgedrag dat nauw aanleunt bij dat van de Europese concurrenten. Het is een aangenaam rijdende en comfortabele gezinswagen, met een koffer die wel iets toegankelijker had mogen zijn. Het interieur is luchtig, aangenaam en voorzien van een uitgebreide veiligheids- en comfortuitrusting.

Twee frontale airbags van de tweede generatie (worden met minder energie geactiveerd), ABS, tractiecontrole, cruise control, airconditioning, in de hoogte verstelbaar stuur, elektrisch bedienbare buitenspiegels en ruiten (voor en achter), kuipzetels vooraan met regelbare lendensteun voor de bestuurder, in de hoogte verstelbare veiligheidsgordels, audio-installatie met cd-speler en een in twee delen neerklapbare achterbank, behoren tot de standaarduitrusting van de Alero in basisuitvoering (899.000 frank). Een vrij unieke voorziening in de Alero is de automatische inschakeling van de koplampen bij schemerduister of mist.

patrick op de beeck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content