Hij is de dertig voorbij en ziet er doodgewoon uit. Toch is Christophe Coppens een van onze internationaal bekende mode-gloriën, met wiens creaties allerlei beroemdheden maar al te graag pronken. Coppens ontwerpt zowel unieke stukken als hoeden voor serieproductie. In 1998 wist hij zijn zakencijfer te verdubbelen tegenover het jaar tevoren.
...

Hij is de dertig voorbij en ziet er doodgewoon uit. Toch is Christophe Coppens een van onze internationaal bekende mode-gloriën, met wiens creaties allerlei beroemdheden maar al te graag pronken. Coppens ontwerpt zowel unieke stukken als hoeden voor serieproductie. In 1998 wist hij zijn zakencijfer te verdubbelen tegenover het jaar tevoren.Juffrouw Verstraeten, een nu 76-jarige modiste uit Melsele van wie Christophe de stiel leerde in het begin van de jaren '90, is er vast van overtuigd dat de auto een einde heeft gemaakt aan het hoedentijdperk. "Probeer maar eens in of uit een auto te stappen met een hoed op," zegt ze veelbetekenend.Hoofddeksels zijn inderdaad wat uit de mode geraakt. Coppens zelf gelooft ook niet in een grote comeback van de hoed, maar toch blijft hij optimistisch: "Als je maar een passend modelletje kan vinden, staat iedereen goed met een hoed," vindt hij. "Mijn enige bedoeling is de vrouwen mooier te maken."Een egotrip met extravagante hoeden is zowat het eenvoudigste wat je in zijn sector kan doen, maar dat interesseert hem helemaal niet. Voor Christophe komt het erop aan een evenwicht te vinden tussen originaliteit en verkoopbaar product, met als grote gemeenschappelijke noemer de aandacht voor het detail.Het probleemmet een hoed is dat hij moet passen bij de kleding; een ontwerper kan zich dus niet veroorloven een model te lanceren waarvoor men speciale kleding moet gaan uitzoeken. Meestal gebeurt het omgekeerde, en dat beseft Coppens maar al te goed.Zijn hoeden zijn dus niet typisch 'modieus'; de originaliteit zit in de structuur, de gebruikte materialen, de vorm en de kwaliteit. Bovendien zijn ze beschikbaar in verschillende gamma's en kleuren, zodat ze zich harmonieus kunnen aanpassen aan de meest uiteenlopende kledingstijlen.In 1991 kwam Christophe Coppens terecht in de hoedenwereld, als gevolg van zijn aanvankelijke passie voor theaterregie. Noodgedwongen moest hij ooit zelf hoeden ontwerpen voor een van zijn toneelcreaties, en geleidelijk heeft hij van die bezigheid zijn beroep gemaakt. Maar het theater, een zekere theatraliteit en mise-en-scène zijn niet helemaal verdwenen uit zijn vruchtbare verbeelding. Hij ontwerpt weliswaar producten zonder kapsones, dingen die gewoon mooi zijn, maar daarnaast realiseert hij ook accessoires die te maken hebben met het ritueel van het dagdagelijkse leven. Een ritueel dat hij benadert met een grote dosis humor, met eenvoudige en vrije symboliek, sterk relativerend zonder af te breken.Op dit ogenblikheeft Christophe een boetiek in Brugge, die gerund wordt door zijn moeder en waar hij zelf ook present is op zaterdag. Deze zaak wordt echter binnenkort gesloten; voortaan zal Coppens zijn hoeden en interieurproducten te koop aanbieden in Brussel. Zijn nieuwe collectie van 25 stuks decoratie-elementen wordt in september voorgesteld in Parijs: van kaarsen tot vazen, van sushi-borden tot condoomdoosjes... en onder meer ook een creatie die gerealiseerd werd in samenwerking met Royal Boch in La Louvière.België vormt een ideale testmarkt voor Christophe Coppens, maar zijn grootste omzet haalt hij toch in Japan en de Verenigde Staten. Alles bij elkaar beschikt hij over een 40-tal verkooppunten in de wereld, waaronder Saks Fifth Avenue, Le Printemps en Colette. Zijn creaties vallen in de smaak bij gekroonde hoofden en beroemde namen zoals Diana Ross, Grace Jones en Emma Thompson.De hoeden van Christophe Coppens kosten tussen 3000 en 9000 frank, en tot 12.000 frank voor een uniek stuk.Info: tel. (02) 538.08.13.TEKST: SERGE VANMAERCKE