Ceci n’est pas un ‘koptelefoon’

Marc Buelens
Marc Buelens Professor-emeritus aan de Vlerick Business School.

De auteur is partner-hoogleraar management aan de Vlerick Business School.

De zeven eigenschappen van een succesvolle koptelefoon

1. Koptelefoons zoeken win-win. Zorg ook voor goede draad, goede stekker en gebruik hem alleen in de juiste omstandigheden.

2. Begin altijd met het gewenste eindresultaat voor ogen. Hoe wens je je te voelen nadat je de koptelefoon hebt afgezet?

3. First things first. Ga eerst naar de wc voor je hem opzet.

4. Wees proactief: zet de koptelefoon eerst op en begin pas dan te luisteren.

5. Verwar een dringende boodschap door de koptelefoon niet met een belangrijke.

6. Vergeet niet dat je ook met koptelefoon kan beïnvloeden en vrienden maken. Als ook zij een koptelefoon dragen, zal dit vlotter gaan. Dat is de wet van de empathische wederkerigheid.

7. Als je wil dat de koptelefoon jou begrijpt, moet je wel beginnen met de koptelefoon te begrijpen.

Het stappenplan

1. Zoek de juiste koptelefoon.

2. Zoek een comfortabele plaats.

3. Lees de handleiding.

4. Zoek een vertaalwoordenboek, want de Nederlandstalige handleiding is slecht vertaald uit het Engels.

5. Zet de koptelefoon op zoals beschreven in de handleiding.

6. Draai aan de schuifknopjes tot u het juiste volume heeft bereikt.

7. Geniet. En herhaal desnoods dit stappenplan tot u volledige tevredenheid hebt bereikt.

De strategische analyse

1. Beschrijf de sterkten, zwakten, opportuniteiten en bedreigingen van de koptelefoon.

2. Zoek de unieke kernbekwaamheden waarvan deze koptelefoon de uiting is.

3. Beslis wat u met de koptelefoon zeker niet zult doen: bereiden met spaghettisaus, de opwarming der aarde bestrijden, etc.

4. Zoek een unieke positionering. Wilt u de goedkoopste koptelefoon (de Ryan Air-koptelefoon), de beste (Bang & Olufsen), de meest operationeel excellente (de Colruyt-koptelefoon’), wenst u met deze koptelefoon ook te vrijen (customer intimacy).

5. Pas uw volledige organisatie aan. Stroomlijn, zorg voor volledige ‘aligneren’ (afstemming).

6. Stel vast dat er wat fout loopt bij de uitvoering (‘implementatie’).

7. Vergeet niet de factuur te betalen van de strategische consultant.

De hr-consultant

1. Besef dat elke koptelefoon anders is.

2. Besef dat elke gebruiker een unieke relatie ontwikkelt met zijn of haar koptelefoon.

3. Koptelefoons zijn geen koptelefoons, het zijn objecten van zingeving.

4. De zingeving over koptelefoons komt pas tot stand in interactie met andere zingevers. Dit is de sociale definitie van de koptelefoonwerkelijkheid.

5. Generation Z heeft een totaal andere houding tegenover koptelefoons dan generatie X. Zij zijn er mee opgegroeid.

6. Er zijn grote culturele verschillen in het gebruik van koptelefoons. Voor Amerikanen is het een koptelefoon, voor Indiërs een statussymbool en voor Fransen is het een manier om het gezeur van hun partner niet te horen.

7. Onderschat de vrouwelijke dimensie van de koptelefoon niet. Mannen staren zich blind op de mannelijke stekker. Typisch mannelijk.

De mindfullnesskoptelefoon

1. Sluit de ogen.

2. Luister.

3. Wat heb je gehoord? Heb je naar jezelf geluisterd of naar het geluid door koptelefoon. Naar jezelf? Goed! Je hebt je innerlijke wijsheid ontdekt.

4. Open de ogen.

5. Wat zie je? Zie je het heelal? Goed! Je bent nu één met de kosmos.

6. Blijf in het hier en nu.

7. Val niet in slaap.

MARC BUELENS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content