Vorig jaar besteedde een gezin gemiddeld 45.219 frank aan media. Ongeveer een derde (14.764 frank) ging naar Internet. Bijna een vijfde (8098 frank) werd besteed aan cd-roms. Meteen daarop volgde de categorie kranten en tijdschriften (7483 frank). Boeken prijken op de vierde plaats (7215 frank). Ze gaan televisie (5302 frank) en video (2356 frank) vooraf. Achter die laatste bedragen plaatsen we meteen een groot vraagteken. Blijkbaar werd een kabelabonnement niet meegetel...

Vorig jaar besteedde een gezin gemiddeld 45.219 frank aan media. Ongeveer een derde (14.764 frank) ging naar Internet. Bijna een vijfde (8098 frank) werd besteed aan cd-roms. Meteen daarop volgde de categorie kranten en tijdschriften (7483 frank). Boeken prijken op de vierde plaats (7215 frank). Ze gaan televisie (5302 frank) en video (2356 frank) vooraf. Achter die laatste bedragen plaatsen we meteen een groot vraagteken. Blijkbaar werd een kabelabonnement niet meegeteld. Ook de overige bedragen lijken erg laag. Nochtans selecteerde het onderzoeksbureau Grid, dat deze enquête uitvoerde, de respondenten uitsluitend bij Internet-gebruikers. Opdrachtgever van deze rondvraag was de West-Vlaamse uitgeverij Lannoo, één van de weinige overeind gebleven familiale boekenuitgevers. Lannoo overleeft niet alleen, het bedrijf maakt ook een opvallend gezonde en ambitieuze indruk. Nieuwe niches, nieuwe strategieën en zelfs nieuwe media worden aangeboord. De enquête werd overigens toegelicht naar aanleiding van de eerste eigen cd-rom van Lannoo: Fred en de flessenfiets (1195 fr.). Dit interactieve verkeersspel richt zich tot kinderen van vier tot acht jaar en situeert zich meteen in het kwalitatief hoogstaande, educatief-ontspannende segment. Dat Lannoo de markt verkent met een cd-rom voor kinderen, kan geen toeval zijn. Precies deze niche heeft immers op korte tijd een degelijk imago opgebouwd. Tot dusver werd deze markt beheerst door gespecialiseerde bedrijven die buitenlandse licenties kochten en de producten bewerkten voor het Nederlandstalige publiek. Nu blijken de uitgeverijen zelf op dit forum te stappen. Ook de bewerkingen laten ze niet meer noodzakelijk aan de nieuwe concurrenten over. Neem nu de importafdeling van de Standaard Uitgeverij. Voor de kleinsten brengen ze dezer dagen Pingu (995 fr.) en Noddy (995 fr.) uit. De tv-figuurtjes worden ingezet in allerhande spellen. Voor twaalfplussers is er Zapitalism deluxe ( Bruna, 1195 fr.), dat de tiener leert ondernemen via een spel. Meteen wordt het vertrouwde Monopolie overtroffen. Zelfs de Prisma-naslagwerken en -woordenboeken verschijnen steeds meer op cd-rom. De schijf Prisma zakentermen (1500 fr.) reikt u op een klik het accounts- en bankjargon aan in het Engels, Duits en Frans. Prisma idioom (1500 fr.) geeft vertalingen in hetzelfde talentrio. Een sneltoets transporteert de geselecteerde vertaling naar uw tekstbestand. De boekenuitgevers hebben de cd-rom-markt ontdekt. LDD