CCB-PRIJZEN

Het jaar van Y&R

Het reclamebureau Young & Rubicam is de grote winnaar geworden van de jaarlijkse wedstrijd voor de creatiefste reclame-uitingen, georganiseerd door de Creative Club of Belgium. Y&R won de Diamond Award voor 1995 met de campagne voor Ka2 ( Vlaamse Televisie Maatschappij). Het bureau sleepte nog 6 andere prijzen weg en kreeg 9 nominaties en 8 vermeldingen. TBWA haalde 3 prijzen, 9 nominaties en 13 vermeldingen ; 7 bureaus hadden 2 prijzen en 13 bureaus één prijs.

Met andere woorden : het was het jaar van Young & Rubicam. Of om CCB-juryvoorzitter Marco Calant (creatief directeur van Publicis-FCB) te citeren : het jaar van Guillaume Van der Stighelen. Deze verliet Y&R vorig jaar, en heeft nu met André Duval (ex-TBWA) een eigen bureau opgezet. Eén van de klanten van dat nieuwe bureau is de Vlaamse Televisie Maatschappij. Young & Rubicam werkt inmiddels niet meer voor VTM en voor Ka2 (nu Kanaal 2). Ka2 bracht voor VTM niet het verhoopte succes. Blijkbaar was de campagne beter dan het product.

Volgens Marco Calant was 1995 op creatief reclamevlak een gemiddeld jaar, met een paar uitschieters. “We wilden een bepaald niveau bekronen en hebben daarom strengere maatstaven gehanteerd,” zegt hij. Zo oordeelde de jury dat er geen goud uitgereikt kon worden in de categorieën krantencampagne, public service advertentie, tv-spot, tv-campagne, direct mail, point of sale en editorial & cover design.

“We hebben nog een lange weg te gaan,” aldus Calant. Hij wees bijvoorbeeld op de ontwikkelingen in de krantenwereld : daar worden nauwelijks nog campagnes gebracht, maar veel one-shots onder meer in de vorm van Top Topicals (advertenties die inhaken op de actualiteit). “Er wordt weinig gebruik gemaakt van de kranten om een campagne op te bouwen. Top Topicals geven ook meer vrijheid aan de creatieven. De briefings zijn minder strak.”

Eén van die eenmalige uitingen haalde bijna de Diamond Award. De strijd om die topprijs ging tussen Y&R (voor Ka2) en GV/Company met een advertentie in en voor De Morgen (Chirac). Heel opvallend was echter dat die Chirac-uiting in de eigen categorie (dailies single) niet verder was gekomen dan zilver. Dat is een gevolg van het nieuwe jury-systeem : voor de diverse categorieën waren er aparte deeljury’s, en uit elk daarvan werden twee vertegenwoordigers aangewezen voor de Diamond-jury. Voor de Diamond Award had de jury de keuze uit de winnaars van goud en zilver in de verschillende categorieën.

“Dat had de CCB zo bepaald : om diamant te halen, moest een inzending minstens zilver hebben in de eigen categorie,” zegt Calant. “Men vond dat nogal bizar, en dat is het inderdaad : een inzending die in de eigen categorie niet eens als beste wordt gekozen, zou uiteindelijk nog bekroond kunnen worden als de allerbeste van het totale aanbod…”

CAMPAGNE VAN Y&R VOOR Ka2 Goed voor de Diamond Award van de Creative Club of Belgium.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content