Een omzet die 37 procent hoger ging, naar 883 miljoen euro. Een bedrijfsresultaat dat nog veel meer omhoog snelde, van 5,5 naar 20,6 miljoen euro. De pret kon niet op in 2011 bij Case New Holland, de producent van pikdorsers, balenpersen en hakselaars. En het feestje bleef duren, want de moederonderneming CNH Global zag de omzet in de landbouwtak in 2012 nog eens met een tiende klimmen. Ook de winst bleef vooruitgaan. En ook 2013 zou een boerenjaar worden.
...

Een omzet die 37 procent hoger ging, naar 883 miljoen euro. Een bedrijfsresultaat dat nog veel meer omhoog snelde, van 5,5 naar 20,6 miljoen euro. De pret kon niet op in 2011 bij Case New Holland, de producent van pikdorsers, balenpersen en hakselaars. En het feestje bleef duren, want de moederonderneming CNH Global zag de omzet in de landbouwtak in 2012 nog eens met een tiende klimmen. Ook de winst bleef vooruitgaan. En ook 2013 zou een boerenjaar worden. Dat kan alleen maar goed nieuws zijn voor de 2500 werknemers op het 15 hectare grote fabrieksterrein, midden in het centrum van Zedelgem. De West-Vlamingen spelen een essentiële rol in de groep, die in handen is van de Italiaanse autoproducent Fiat Industrial. De grootste pikdorsers van de wereld worden in Zedelgem gemaakt. Het zijn reusachtige gevaartes met motoren van 570 pk en benzinetanks van 1100 liter. De prijs per exemplaar loopt al gauw op tot een kwart miljoen euro. En dat terwijl toch wel elk half uur een bestelde maaidorser wordt afgeleverd. "Wij maken de Ferrari's onder de landbouwvoertuigen", vindt Niek Vanwynghene. De fabrieksdirecteur huivert wel bij de vergelijking van zijn onderneming met een auto-assembleur. Vanwynghene waardeert zijn medewerkers als echte vakmensen, die diverse handelingen uitvoeren. Het is geenszins geautomatiseerd werk, want de productie van één maaidorser vergt 300 werkuren. De keerzijde van die medaille is de aanhoudende zoektocht naar werknemers. Een honderdtal vacatures staat open, voor productie, engineering, informatica, want Zedelgem doet veel meer dan enkel productie. Het O&O-centrum is het belangrijkste van de hele groep. En het vorserswerk wordt almaar uitgebreid. In 2011 vloeide 46 miljoen euro naar onderzoek & ontwikkeling, een stijging met 56 procent in vergelijking met 2009. Het aantal werknemers voor O&O klom in diezelfde periode met 42 procent, naar 309 mensen. De vorsers ontwikkelen onder meer nieuwe concepten en verbeteringen voor de pikdorsers. Daarvoor hebben ze een driedimensionale ontwerpkamer in huis. "Angstaanjagend reëel", vindt Niek Vanwynghene, die zich in de kamer midden op een echte landbouwakker waant. Ander onderzoekswerk is de ontwikkeling van gps-systemen voor de reusachtige landbouwgebieden in Brazilië, Oekraïne of Rusland, en de speurtocht naar de meest vruchtbare gebieden. Al dat goede nieuws leidt ook tot een rijkelijk vloeiend manna voor de schatkist van de overheid. Met net geen 30 miljoen euro aan bijdragen aan de overheid in 2011, staat Zedelgem op de zevende plaats in de rangschikking van grootste betalers. Het zijn niet zozeer de belastingen, maar wel de werkgeversbijdragen voor de sociale verzekeringen (28,6 miljoen euro) die het substantiële bedrag verklaren. WOLFGANG RIEPLZedelgem is het wereldwijde O&O-centrum voor Case New Holland.