Case 4: Château de la Solitude

Verleden en moderniteit met elkaar verzoenen. Originaliteit aan functionaliteit paren. In die opzet is DBAssociates met het Château de la Solitude met vlag en wimpel geslaagd.

De nazomerse zonnestralen zetten de blankheid van het Château de la Solitude extra in de verf. Deze plek schittert natuurlijk alleen al vanwege zijn prestige. Zodra de deur maar op een kiertje opengaat, wacht je een echte verrassing: hier smelten de eeuwen samen in een speelse mengeling van moderniteit en traditie. DBAssociates koos ervoor niet alleen de hoofdzetel van de groep, maar ook zijn Belgische dochtermaatschappij in dit kader onder te brengen. Een uitstekende zet.

Het Château de la Solitude, dat in 1912 aan de zoom van het Zoniënwoud voor hertogin Marie-Ludmille Rose de Croÿ werd gebouwd, werd in de jaren 1990 van een wisse verkrotting gered door promotor Solibel, die het kasteel op eigen risico verwierf met het idee om het voor een toekomstige huurder te renoveren.

CEO zonder bureau

Het kasteel, dat als uitstalraam voor de knowhow van de onderneming fungeert, is zo ingericht dat het aan de meest geavanceerde eisen inzake new office-concept kan voldoen. Er is maandenlang denkwerk aan het programma voorafgegaan, dat aan de hand van de behoeften van het bedrijf is uitgewerkt. Het doel bestond erin creativiteit en communicatie tussen de medewerkers in de hand te werken.

De parterre omvat, naast de receptie, diverse vergaderzalen die uitzicht bieden op het terras en de tuin. Verdeeld over de twee hoger gelegen verdiepingen vinden we de bureaus van de groep, evenals de administratieve afdelingen. Daarnaast zijn er ook nog vergaderzalen, projectzalen, communicatie- en concentratiezones. “De ruimte, die geconcipieerd werd volgens het free desking-principe, is volledig flexibel,” vertelt marketing director Lionel Andries. “Geen van de medewerkers, op de administratieve posten na, heeft een eigen bureau.” Een privilege dat eveneens voor de CEO opgaat.

Gewapend met een draagbare telefoon en een koffertje met daarin al hun persoonlijke dossiers, kiezen zij voor elke opdracht hun favoriete plekje uit. Sommige vertrekken zijn direct gereserveerd voor de opvolging van langetermijnprojecten. “Deze manier van werken geeft ons de kans om alle nuttige documenten op één plek te centraliseren en zo vermijden we bergen kopieën,” aldus Benoît Greindl, CEO. Je kunt geen new office-concept uitwerken zonder eerst diep te hebben nagedacht over het archiveringssysteem en de doorstroming van informatie.”

“Onze keuze voor het kasteel is in alle opzichten gerechtvaardigd,” vervolgt hij. “In de allereerste plaats is de locatie schitterend. Maar het biedt ook alle noodzakelijke technische voorwaarden voor het gebruik van spitstechnologie. Daarnaast beantwoordt de inrichting perfect aan onze wens om de flexibiliteit en de communicatie tussen de verschillende afdelingen te vergroten. Ook ons imago vaart wel bij deze keuze, want zo krijgt onze groep een sterke uitstraling naar de zeven dochterondernemingen in het buitenland. En tot slot blijkt de transactie financieel uiterst rendabel. Het gebouw vertegenwoordigt een geringe bruto-nettoratio, de kosten per werkpost bedragen 6170 euro en dat komt neer op een bezettingsbedrag van 4130 per persoon. Dat is ver onder het marktgemiddelde.” Momenteel biedt het gebouw onderdak aan 110 werknemers met 87 werkposten, wat neerkomt op een gemiddelde van 22 vierkante meter per consultant (en 26 vierkante meter voor de andere functies).

Een van de sleutelfactoren van het financiële succes blijft de oprichting en de exploitatie van een conferentiecentrum. De zalen op de parterre en de in het souterrain ingerichte zalen kunnen door externe klanten worden gehuurd voor seminaries, opleidingen of recepties.

Véronique Pirson

Geen van de medewerkers, op de administratieve posten na, heeft een eigen bureau. Ook de CEO niet.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content