Het Brusselse Hotel Bloom! kiest als eerste Belgische hotel voor virtual reality. Het is het belangrijkste project dat managing director Caroline Tjeerde vorig jaar realiseerde.

Virtual reality in een businesshotel: hoe werkt dat?

CAROLINE TJEERDE. "Gasten die op zoek zijn naar een geschikte locatie voor congressen, vergaderingen en conferenties kunnen de virtualreality- omgeving van Hotel Bloom! downloaden op hun smartphone via de Oculus-app. De gast kan bepaalde handelingen in virtual reality maken en de diverse ruimtes verkennen. Gasten kunnen dus het hotel beleven nog voor ze er zijn geweest. Volgens Adrian Slobin van SapientNitro, een consultancybedrijf uit Boston, draagt iedereen in een niet zo verre toekomst een gepersonaliseerde virtual reality gear."

U hebt een lange carrière in de horeca. Vanwaar die fascinatie?

TJEERDE. "Ik wilde van jongsaf in de sector werken. Mijn tante had vroeger een restaurant en ik wou dat ook doen. Ik koos voor de hotelschool van Den Haag en deed de laatste vijf maanden stage in Brussel, in het Hotel Arenberg, dat intussen is omgedoopt tot NH Arenberg. Van toen af aan ging de bal aan het rollen, eerst als reservations manager in het toenmalige Dorint Hotel in Brussel. Het was de start van een lange carrière in het hotelwezen in Antwerpen en Brussel. In 2009 werd ik dan voor het eerst general manager, van het Scandic in Brussel. Hotel Bloom! was de volgende stap."

In welke mate verschilt uw huidige functie van de vorige?

TJEERDE. "Het allerbelangrijkste verschil is de aard van het hotel. Hotel Bloom! is een onafhankelijk hotel. Als general manager ben je verantwoordelijk van A tot Z. Je moet de kar trekken. Als jij niets doet, gebeurt er niets. Bij grote ketens wordt alles meer door de groep opgelegd: een groot sales- en marketingdepartement stuurt veel aan en er worden gemeenschappelijke marketingcampagnes voor je merk opgezet; de website wordt door de groep up-to-date gehouden, de sociale media zijn gecoverd... Bij Hotel Bloom! is het anders. Ik run het hotel alsof het mijn eigen hotel is. De eigenaar van Hotel Bloom! is de Zweedse Pandox-groep, die wel meer onafhankelijke hotels heeft, maar een politiek van grote autonomie voert tegenover de individuele hotels."

Wat zijn de uitdagingen voor de toekomst?

TJEERDE. "Er zijn er heel wat. Hotels moeten zich onderscheiden in een erg competitieve markt. Er is een zekere druk. Door het internet vergaderen bedrijven meer online, Airbnb weegt op het aantal overnachtingen, door tal van vergelijkingswebsites worden consumenten erg kieskeurig... Ze zoeken de unieke pareltjes uit. De ervaring moet bijzonder zijn, ook voor bedrijven. Als ze dan toch fysiek vergaderen, dan moet het op een unieke locatie zijn. Hotel Bloom! probeert daarop in te spelen en het voordeel van een onafhankelijk hotel te zijn, is dat we dat ook kunnen.

"Blijven werken aan de reputatie van Brussel is volgens mij ook heel belangrijk. Zowel de stad Brussel als de regeringen op Brussels en Belgisch niveau moeten zich daar constant bewust van zijn. Het zal misschien nooit meer zo zijn als vroeger, maar we moeten wel inspanningen blijven leveren, zeker ook voor een toerist en niet alleen voor de zakenmensen. Als toeristische bestemming heeft Brussel enorm veel te bieden. Er kan niet genoeg aan de reputatie gewerkt worden."

A.M.

"We moeten blijven werken aan de reputatie van Brussel"