Als je de woordvoerders van Time-Warner moet geloven, staat het jaar 2003 in het teken van 'The Matrix'. 'The Matrix Reloaded' kent zijn wereldpremière op het festival van Cannes op 15 mei en wordt de dag daarna wereldwijd in de bioscopen gedropt. 'The Matrix Revolutions' volgt zes maanden later.
...

Als je de woordvoerders van Time-Warner moet geloven, staat het jaar 2003 in het teken van 'The Matrix'. 'The Matrix Reloaded' kent zijn wereldpremière op het festival van Cannes op 15 mei en wordt de dag daarna wereldwijd in de bioscopen gedropt. 'The Matrix Revolutions' volgt zes maanden later. 'The Matrix Reloaded' zal qua hype moeiteloos de openingsfilm van 14 mei - 'Fanfan La Tulipe' - naar de kroon steken. Maar of 'The Matrix'-gekte de tien festivaldagen in haar greep zal houden, is zeer de vraag. De line-up van de films in competitie en deze van de nevensecties is immers veelbelovend. Ook dit jaar doet het festival van Cannes dus zijn reputatie van het beste en grilligste filmfestival ter wereld alle eer aan. Le Festival International du Film staat boven elke trend en elke hype. De veelzijdigheid van de programmering en de aanwezigheid van de boeiendste talenten uit de wereldcinema maken van dit filmfestival hét jaarlijkse trefpunt voor zowel de cinefiel als de businessman. Op 16 mei verwachten de dames en heren van Time-Warner dus een stormloop voor 'The Matrix Reloaded'. Of het moeite loont, weten we nog niet. Ook de pers moet tot twee dagen voor de releasedatum wachten om het afgewerkte product te verguizen of te bewonderen. Andy en Larry Wachowski's 'The Matrix' (1999) bracht wereldwijd 456 miljoen dollar op. Hoe je het ook bekijkt: 'The Matrix' was een fenomeen en vatte perfect de tijdgeest. De jaren negentig werden gedomineerd door cyberspace, laptops en computergeeks. Maar wat is er nu aantrekkelijk aan een geek? Of is Bill Gates uw idee van een sekssymbool? Geef ons dan maar Keanu Reeves in 'The Matrix'. Hij beweegt zicht voort als een model uit een Prada-commercial, ziet er fantastisch uit en kan nog kickboxen ook. 'The Matrix' is voor mensen die geloven in doom, Gucci en Ray-Ban, die kwijlen op technotalk en een voorkeur hebben voor groezelige decors en een ritme dat je het gevoel geeft tegen supersonische snelheid door cyberspace te surfen. Op 16 mei het vervolg. Opteerde het festivalteam voor het middelmatige 'Fanfan La Tulipe' van Gérard Krawczyk als opener om de (voorspelbare) mediabelangstelling voor 'The Matrix Reloaded' ongestoord haar gang te laten gaan? 'Fanfan La Tulipe' komt na zijn première in Cannes meteen in de Belgische bioscopen. Vincent Perez en Penélope Cruz zijn de publiekstrekkers van deze hedendaagse remake van 'Fanfan La Tulipe' (met Gérard Philipe en Gina Lollobrigida in de hoofdrollen) uit 1952. De naoorlogse 'Fanfan' verheerlijkte rebellie en een antimilitaristische houding. De remake (de productie is in handen van Luc Besson) is lichter van toon en sneller van ritme. De nadruk ligt op het divertissement. 'Fanfan La Tulipe' anno 2003 richt zich hoofdzakelijk naar een jong publiek en is niet onze cup of tea. Over de Franse films in competitie ('Swimming Pool' van François Ozon, Claude Millers 'La Petite Lili', Bernard Bliers 'Les Côtelettes' en 'Les Egarés' van André Téchiné): volgende week meer. De VS dingt met twee films naar de Gouden Palm: 'Elephant' van Gus Van Sant en Clint Eastwoods 'Mystic River'. Eastwoods klassieke mise-en-scène is geknipt voor de verfilming van Dennis Lehanes uitstekende noir-roman (in het Nederlands vertaald als: 'Vuile Handen'). 'Mystic River' combineert een sociaal portret met een whodunit. Lehane schreef zelf het scenario en in de hoofdrollen schitteren onder meer Sean Penn, Tim Robbins, Laura Linney en Kevin Bacon. Piet Goethals