CAMERA ! ACTIE !

Vice President International Distribution, dat is de functie die de flamboyante Jan Verheyen (33 j.) vanaf 15 augustus krijgt toebedeeld bij PolyGram Filmed Entertainment, de filmdochter van Philips. Standplaats : Londen. Dat wordt dus pendelen tussen zijn stek in Antwerpen en de Britse hoofdstad.

In zijn nieuwe job een contract voor twee jaar wordt Jan Verheyen belast met de internationale releaseplanning en promotie van PolyGram, dat zich de voorbije jaren heeft opgewerkt tot naar eigen zeggen de grootste Europese filmproducent en -distributeur, met films als Four Weddings and a Funeral, Nell, Dead Man Walking en Le Huitième Jour.

Amper 15 jaar oud, startte Verheyen reeds als filmcriticus “in lokale blaadjes die zo gek waren mijn teksten te willen afdrukken. Eens de humaniora beëindigd, zag ik voortstuderen niet zitten. Liever iets organiseren. Dus zette ik in ’82 en ’83 in Knokke-Heist een festival op het getouw dat gewijd was aan onafhankelijk geproduceerde Amerikaanse films, en dat toch grote namen als Robert Altman, Dennis Hopper en Graham Chapman naar de Noordzeekust wist te halen.”

Marc Punt was co-organisator en werd twee jaar later ook mede-oprichter van Independent Films, dat met de distributie van De Illusionist (Freek De Jonghe) en Stop Making Sense (Talking Heads) zijn eerste successen kende en inmiddels is uitgegroeid tot de grootste onafhankelijke filmverdeler in België, enkel voorafgegaan door de Amerikaanse “majorsUIP en Warner. Verheyen : “Sinds vorig jaar doen we onder de naam van PolyGram Filmed Entertainment Belgium ook de distributie van de PolyGram-prenten in ons land. In ’95 haalden we een marktaandeel van 13 procent, voor ’96 zitten we momenteel aan een kleine 20 %.”

Omdat de heren Punt en Verheyen zich ook aan filmproductie wilden wagen, werd in ’87 Independent Productions gestart, dat onder meer producent was van “Blueberry Hill” (Robbe De Hert), “Ad Fundum” (Erik Van Looy), “Boys” (Verheyens debuut als regisseur) en “She Good Fighter” (Punts regiedebuut). Vorig jaar regisseerde Verheyen voor een Amerikaans producent “The Little Death” (zonder veel succes, overigens), momenteel werkt hij “Alles moet weg” af, de verfilming van een boek van Tom Lanoye.

In de tandem Punt-Verheyen (die zich ook met bioscoopexploitatie inlaat, in Geraardsbergen en Turnhout) is de eerste altijd meer de man van cijfers en centen geweest, de tweede de man van marketing en promotie. Logisch dus dat voor de job in Londen positionering en release van films Verheyen werd aangetrokken. De Belgische activiteiten, goed voor een omzet van zo’n 300 miljoen frank in ’95, zullen nu hoofdzakelijk door Marc Punt worden gerund. “Voor regisseren heb ik de komende twee jaar allicht ook geen tijd meer,” weet Jan Verheyen. “Alhoewel. Marc en ik hebben inmiddels afgeleerd om strikte langetermijnplannen te maken. De voorbije tien jaar is alles immers vaak zo snel en onverwachts gegaan.”

JAN VERHEYEN (INDEPENDENT/POLYGRAM) Mag zijn marketing- en promotiekunsten nu op internationaal niveau gaan toepassen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content