Cagiva Raptor 650

Ad Van Poppel medewerker Trends

Het Italiaanse Cagiva brengt met de Raptor 650 een fraaie en rijdervriendelijke V-twin op de markt.

Cagiva bestaat als motormerk sinds 1978. In dat jaar kochten de Ita- liaanse broers Claudio en Gian-franco Castliglioni de failliete inboedel van Aermacchi (een onderdeel van Harley-Davidson) op en startten er met de productie van lichte tweetaktmotoren. Cagiva gooide zich in het wereldkampioenschap motorcross en begon midden de jaren tachtig ook met de ontwikkeling van een viercilinder 500 cc grand-prixracer. In 1985 kochten de Castliglioni’s het noodlijdende Ducati op en slaagden erin dat roemruchte merk weer op het goede spoor te krijgen.

Cagiva echter geraakte midden de jaren negentig zelf in de financiële problemen: het bedrijf moest zijn paradepaardje Ducati weer van de hand doen. Het Amerikaanse Texas Pacific Group was de koper. Maar door het afstoten van Ducati kwam ook de levering van de motorblokken van die firma onder druk. In 2000 sloot Cagiva een deal met Suzuki voor de levering van TL1000 cc V-twinblokken om in de nieuwe Raptor, een naked bike te monteren. Toen Suzuki een 650 cc V-twin (de SV650) uitbracht, kreeg Cagiva ook dergelijke krachtbronnen voor de 650 cc-versie van de Raptor.

Die Raptor is een directe concurrent van de Ducati Monster. Of moeten we zeggen: een kloon van de Ducati? De opbouw van de motor is gelijkaardig, het frame vertoont heel veel visuele gelijkenissen. Ducati heeft één ding voor op de Cagiva: de naam. Ducati is het sportieve nichemerk, beladen met racesucces in het Superbikekampioenschap. Dat kan Cagiva niet naar voren schuiven. Cagiva is als bedrijfsnaam zelfs vervangen door de ook door de Castliglioni’s overgekochte merknaam MV Agusta. MV staat voor exclusieve motoren uit de jaren zestig en zeventig en een zeer succesvol raceverleden.

De 650 Raptor ziet er in de knalrode kleur fraai uit. Al na enkele meters lijkt het of je kunt lezen en schrijven met die motor, zo snel raak je eraan vertrouwd. Het stuur heeft iets tussen clip-ons en een toerstuur: het is redelijk plat en neigt naar een supersportieve houding. Extreem is de Raptor niet. Het is geen motor met een berg vermogen en een felle acceleratie. Toch zijn er genoeg pk’s aanwezig om lekker op te trekken en vlot door de versnellingen te gaan. Toch zijn er enkele minpunten. Het stuur is in fileverkeer niet het meest ideale en je hebt na verloop van tijd bij lage snelheden last van druk op de polsen. Als je de bal van je voet op de voetsteun zet om door de bocht te gaan, komt de hiel van je laars tegen de uitlaat. En als je de motor uit de garage haalt en het stuur tot tegen het aanslagpunt laat komen, raakt je duim – gehuld in winterhandschoenen – geklemd tussen tank en stuur.

De Raptor staat voor 7999 euro in de winkel. Daarmee is die wel de duurste van dat slag motoren. Ducati’s Monster 620 kost 7599 euro, Suzuki’s SV650 (waarmee de Raptor het motorblok deelt) 6900 euro en de Koreaanse Hyosung (een kopie van de Suzuki SV650) slechts 4999 euro.

DASHBOARD

CAGIVA RAPTOR 650

MOTOR: vloeistofgekoelde vierkleps V-tweecilinder viertakt met zesversnellingsbak en kettingaandrijving.

VERMOGEN: 70 pk bij 7000 toeren per minuut.

CILINDERINHOUD: 645 cc.

ZITHOOGTE: 775 mm.

TANKINHOUD: 19,3 liter.

GEWICHT: 180 kilogram.

PRIJS:7999 euro.

IMPORTEUR: MV Agusta Motor Benelux, Nijverheidsweg 9A, 3381 Giessenburg, Nederland, tel. +31 184 65 71 71www.mvagusta.nl

Ad van Poppel

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content