Cadillac wil meespelen in Europa. Niet gemakkelijk, voor een merk dat nog altijd rondrijdt met een Amerikaanse reputatie in het zog. Dat is niet veranderd met de komst van deze BLS, een echte Europese auto, gebouwd op het platform van de Saab 9.3 en de Opel Vectra, ook telgen van de grote GM-familie. De BLS rolt trouwens in Zweden van de band, broederlijk naast die Saab, en heeft een Europese 1.9 turbodiesel voorin. Ja, zijn snoet ziet er een beetje barok uit, en refereert daarmee misschien nog wel aan vroegere Amerikaa...

Cadillac wil meespelen in Europa. Niet gemakkelijk, voor een merk dat nog altijd rondrijdt met een Amerikaanse reputatie in het zog. Dat is niet veranderd met de komst van deze BLS, een echte Europese auto, gebouwd op het platform van de Saab 9.3 en de Opel Vectra, ook telgen van de grote GM-familie. De BLS rolt trouwens in Zweden van de band, broederlijk naast die Saab, en heeft een Europese 1.9 turbodiesel voorin. Ja, zijn snoet ziet er een beetje barok uit, en refereert daarmee misschien nog wel aan vroegere Amerikaanse modellen. Net zoals de flink uit de kluiten gewassen achtersteven. Maar dat zou je evengoed van een hoop andere auto's kunnen zeggen, mocht je er een logo van een Amerikaans merk op kleven. Neen dus, daar heeft het niets mee te maken, die moeilijk op gang komende verkoop. Veeleer met imago, dus. En dergelijke collectieve overtuigingen veranderen, dat is een werk van lange adem. Zeker als je niet de marketingmiddelen achter de hand hebt van de grote importeurs alhier, à la Renault of Volkswagen. General Motors vertrouwde het Europese lot van Cadillac immers toe aan de Nederlandse autoverdeler Kroymans. En de pr-dienst voor België werkt vanuit een kantoortje boven 's lands grootste showroom. Om maar te zeggen: achter de Cadillac BLS staat niet meteen een marketingartillerie waarop nieuwe modellen van Opel of Chevrolet wel kunnen rekenen. Zonde. Een paar dagen proefrijden leerde ons dat de Cadillac BLS een puike berline is voor het middensegment. Een kilometervreter met correcte wegligging die het je gunt om na een heel lange rit poepfris uit te stappen. Want het is rijden in heel comfortabele omstandigheden. Hooguit leek de turbodiesel ons een beetje lawaaierig bij de koudstart, 's ochtends. En durfde hij ons in de eerste kilometers wel eens plagen met kleine schokjes. Zal wel toeval zijn, een specifiek euveltje van het testexemplaar, want in het vooronder zit een turbodiesel met rechtstreekse inspuiting die General Motors heeft overgehouden aan de samenwerking met de Fiatgroep. Kortom: de BLS heeft die uitstekende diesel waarmee ook modellen van Fiat en Alfa Romeo toeren. Daarmee is hij niet alleen een bijzonder zuinige auto, maar ook behoorlijk temperamentvol. En de automatische versnellingsbak verraste omdat het zelfs met de schakelaars aan het stuur leuk bleek om zelf het initiatief te nemen. Lang niet altijd het geval bij diesels met een automaat. Goed om weten: in het vierde kwartaal van dit jaar wordt het gamma uitgebreid met een breakversie. Nu nog de juiste mensen in de fleetwereld overtuigen, en de Cadillac BLS kan zijn echte start krijgen. Jo Bossuyt