Het lijkt een ouderwetse burenruzie. De Antwerpse luchthaven Deurne wil haar startbaan verlengen. Door de aanwezigheid van enkele ongesnoeide bomen en een loods op het grondgebied van de grensgemeente Borsbeek, was dat tot nog toe onmogelijk. En jawel, de situatie verloopt positief ten voordele van Deurne. Er worden enkele bomen gesnoeid. "Maar," zegt een strijdlustige burgemeester Leo Vlaeymans van Borsbeek, "de loods blijft."
...

Het lijkt een ouderwetse burenruzie. De Antwerpse luchthaven Deurne wil haar startbaan verlengen. Door de aanwezigheid van enkele ongesnoeide bomen en een loods op het grondgebied van de grensgemeente Borsbeek, was dat tot nog toe onmogelijk. En jawel, de situatie verloopt positief ten voordele van Deurne. Er worden enkele bomen gesnoeid. "Maar," zegt een strijdlustige burgemeester Leo Vlaeymans van Borsbeek, "de loods blijft." Volgens de luchthavendirectie, gesteund door de Antwerpse Kamer van Koophandel en enkele prominenten (zoals De Beers-topman Nicky Oppenheimer), is de uitbreiding van de startbaan noodzakelijk voor de internationale uitstraling als haven- en diamantstad (wat anderen dan weer betwijfelen). Daarvoor moet wel grond worden ingepalmd van een recreatiedomein in eigendom van de gemeente Borsbeek. En daarop staat de loods. Burgemeester Vlaeymans: "Om de zogeheten corridors te beveiligen, eiste de directie tien jaar geleden dat onze Borsbeekse bomen aan een mooie kastanjedreef zouden worden ingekort tot anderhalve meter. En dat konden wij niet aanvaarden. Op vraag van toenmalig minister van Verkeer Johan Sauwens (VU) kwam er een compromis." Hoofdelement van de overeenkomst was dat Luchthaven Deurne aan weerszijden van de landingsbaan een strook van tweemaal 60 meter naar eigen inzicht mocht aanleggen in functie van de veiligheid. Als een toegeving werden de bomen in de bewuste zone recentelijk gesnoeid.Vlaeymans: "In 1996 veranderde de directie het geweer van schouder. De vroegere militaire loods, 45 jaar oud, blijkt plots een onoverkomelijke hindernis voor het luchtverkeer. Dat stuit ons tegen de borst. Onze loods is een symbool, inderdaad. Wij hebben voorgesteld het dak met 1,20 meter te verlagen."Adjunct-commandant Eddy Cleirbaut: "Ons standpunt blijft onveranderd. Wij willen een 100% veilige zone van 120 meter breed en 900 meter lang. Wanneer Luchthaven Deurne economisch rendabel wil blijven, is dit een minimale vereiste. In het andere geval moet elke vliegtuigmaatschappij met minder brandstof opstijgen, of moet ze het aantal passagiers beperken. Zo'n situatie kan ons uit de markt bannen." Zijn vrees werd verleden week werkelijkheid, toen Citi Flyer Express aankondigde de vluchten op Deurne te schrappen, onder meer vanwege de korte startbaan. Op korte termijn gaat Deurne over tot de actie. Cleirbaut: "Deze maand starten we alle noodzakelijke aanpassingswerken om een zone van 120 op 900 meter echt veilig te maken. Hopelijk kan de loods worden afgebroken."