Business in de bios

De Europese bioscopen lokken weer volle zalen, en dus wordt het filmscherm opnieuw ontdekt door adverteerders. Deze week opent RMB International een elfde vestiging in Europa.

Handig surft het Brusselse reclameregiebedrijf RMB International op de aanrollende cinemagolf, van Helsinki tot Lissabon. Deze week gaat RMB Denmark van start. Eerder opende het bedrijf al vestigingen in Finland, Zweden, Nederland, Frankrijk, Spanje, Portugal, Italië, Zwitserland, Oostenrijk en Polen.

“Met Kinepolis was België de trendsetter voor multiplexen ( nvdr – een bioscoopcomplex met minstens vijftien zalen). We spelen in op de revival van de cinema, een medium dat ook opnieuw door de adverteerders wordt ontdekt,” zegt Pierre-Paul Vander Sande, managing director van RMB International.

Het Brusselse bedrijf realiseerde in 1998, met 176 medewerkers, een omzet van 3,17 miljard frank (zie cijfertabel). RMB International is een dochter van Regie Media België, dat sinds 1985 de exclusieve reclameregie doet van alle bioscoopzalen in het land. De internationale poot werd opgericht in 1995 en streeft vanuit zijn basisactiviteit – het werven van bioscoopreclame – ook naar complementaire multimediatoepassingen in heel Europa: de reclameregie voor teeveestations, filmmagazines en Internet genereren nu al 57% van de omzet (waarvan 53% teeveereclame).

1998 was een scharnierjaar voor de Europese cinemabusiness: de filmzalen lokten in totaal 1,4 miljard bezoekers – dat zijn er evenveel als Amerikaanse bioscoopketens mochten verwelkomen. In 1995 ontvingen Europese en Amerikaanse zalen nog respectievelijk 1,2 miljard en 1,4 miljard bezoekers. Tegen 2002 zal de verhouding 1,8 miljard tegenover 1,6 miljard zijn. Vooruitlopend op deze evolutie, werpt RMB International zich in deze nichemarkt op als “de aangewezen gesprekspartner” voor grote cinemaconcerns: de snelgroeiende Kinepolis-groep, Warner Bros. International Theatres, UCI, AMC, Village Roadshow, UGC en Gaumont. Filmreuzen die allemaal pan-Europese ambities hebben en steeds meer megazalen bouwen. Kinepolis bijvoorbeeld zette in Madrid het grootste filmcomplex ter wereld neer: RMB España mag er de regie voeren. Ook Warner Bros. plant veertig nieuwe multiplexen: momenteel verzorgt RMB voor hen exclusief de regie in drie landen.

RMB International heeft al 3371 bioscoopschermen in beheer. Van de 513 miljoen potentiële toeschouwers in de elf landen waar het aanwezig is, bereikt het 230 miljoen kijkers. Het marktaandeel varieert per land van 100% (in België, Nederland, Zwitserland en Finland) tot 30% (in Spanje en Zweden).

Bioscoopreclame is overal een nichemarkt. Per land bedraagt het marktaandeel gemiddeld 1% van de totale reclamekoek. In kleine landen als België is er daarom maar één speler (RMB); in Frankrijk en Groot-Brittannië zijn er soms twee of drie. “Door onze kleine thuismarkt waren wij de eerste die in het buitenland de boer opgingen. Nu we er ingeburgerd zijn, kunnen we internationale en lokale adverteerders makkelijker overtuigen om bioscoopreclame in hun mediamix op te nemen.” Vander Sande wijst op de homogeniteit van de doelgroep: van Scandinavië tot de Middellandse Zee kijkt éénzelfde ‘Europese generatie’ naar Shakespeare in Love.

MULTIMEDIA.

Waar het plaatselijk verankerd is, rijgt RMB International bijkomende opportuniteiten aan zijn bioscoopregies. Zo verzorgen de zeventig personeelsleden van RMB España in Madrid niet alleen de regie voor de nationale televisiereclame van de zes regionale Spaanse televisiezenders, maar ook die voor de plaatselijke advertentiewerving van de lokale teeveestations. Dat gebeurt via kantoren in Barcelona (Catalonië), Santiago (Galicië) en Bilbao (Baskenland). “Gelijkaardige stappen zetten we in Zwitserland, waar we, behalve bioscoopreclame, de regie verzorgen voor het Duitstalige teeveestation Sat 1. Deze zender heeft trouwens ook het voetbalcontract binnengehaald, wat interessant is voor de reclamewerving.”

RMB International (67% RMB en 33% Circuit A, van de Franse cinemagroep UGC) kan putten uit de ervaring van de moedermaatschappij: RMB (51% RTBf, 29% RPB en 20% Publisuisse) verzorgt sedert 1985 de reclameregie van de Franstalige openbare teeveezenders, van Canal+, een reeks regionale zenders, TV5, de BRF, NRJ en het netwerk van Spirit-radio’s. Via Internet experimenteert RMB met interactieve reclame (intussen goed voor 89 miljoen frank omzet in België). RMB Event bouwt evenementen rond het cinemagebeuren. Vander Sande: “Ook hiermee gaan we naar het buitenland.”

E.B.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content